Date 2007-09-27
Publication De Morgen
Performance(s) The Show Must Go On
Artist(s) Bel, Jérôme
Company / Organization
Keywords
Must the show go on?
'
Johan Reyniers, artistiek leider van
"Het is inderdaad de triomf van de letterlijkheid", constateert Reyniers. Waarom dan nog gaan kijken? Reyniers ziet dat zo: "Iedere toeschouwer verbindt andere herinneringen en gedachten met die liedjes. Iedereen ziet daarom een ander stuk. Anders gezegd: wat op het podium gebeurt, is slechts de halve voorstelling. De andere helft ontstaat in het hoofd van de toeschouwer. De voorstelling is dus geen kant-en-klaar verpakte boodschap die je enkel nog hoeft te consumeren." Meteen ook een mooie samenvatting waar
Reyniers' definitie van het theater in zijn huis klopt aardig met wat daar doorgaans te zien is. Alleen, voor
Bel, aldus Laermans, past een oude dadaïstische truc toe: hij toont de conventies van het genre door ze te ridiculiseren. Een publiek dat geen kaas gegeten heeft van moderne kunst zal dit niet smaken, en dus verontwaardigd zijn. Een geïnformeerd publiek daarentegen prijst zich gelukkig dat het snapt waar het om gaat. In beide gevallen succes verzekerd (al is dat in het eerste een 'succès de scandale') Maar daarna? Is dit meer dan geraffineerd amusement voor de happy few? Wil dit stuk bijvoorbeeld zijn publiek emanciperen? Laermans betwijfelt dat ten stelligste. Bovendien, vervolgt hij, anno 2000 is het belachelijk om zich nog te legitimeren met het dadaïsme van
Laermans bewijst zijn gelijk door te verwijzen naar het "gemillimeterd acteren" dat het rechtstreekse gevolg is van effectbejag. Maar is dat wel zo? Ik weet het gewoon niet. Ik herinner mij het stuk in elk geval zo niet. Toch nog maar eens gaan kijken dus. The proof of the pudding is in the eating.
Toch bewijst dit dispuut één ding: het laatste woord over kunst is nooit gezegd. Dat een werk dit soort discussie uitlokt, is een wezenlijk aspect ervan. Alvast zo heeft Reyniers wel gelijk.