Date 2007-10-03
Publication De Morgen
Performance(s) Glory
Artist(s) Wade, Jeremy
Company / Organization
Keywords
Het grijnzen van de dood
Soms kan het vreemd lopen. Neem nu
Waarom is die voorgeschiedenis het vermelden waard? Omdat je na
Nochtans begint het heel aardig: twee performers, Wade zelf en
Al snel merk je dat die lach hen op het gezicht bestorven lijkt, bijna als een grimas. De lach is onpersoonlijk, niet voor iemand in het bijzonder bedoeld. Haast onmerkbaar wordt hij een echte grimas. Met ontblote tanden, opgengesperde lippen en krampachtig vooruitgestoken nek beginnen ze bekken te trekken, maar wel alsof ze door je heen kijken. Alsof ze altijd in een spiegel keken.
Zonder reden trekken de performers nu plots hun kleren uit. Naakt, gezicht naar de grond, liggen ze naast elkaar bij de start van een half uur lang kruipen en krioelen over de grond. Ze lijken insecten, beesten, misschien wel wanhopig verliefden. Dat vermoed je als ze rollend over de grond elkaar omklemmen terwijl Stoklosa in Wades mond schreeuwt. Als in een vergeetput sterven de klanken weg in zijn keel. Rauwe electronische klanken versterken de onthutsing die je overvalt bij deze '
Hoe komt een ex-zwemmer tot dat soort 'kapotte beelden'? Misschien is het wel omdat Wade zo goed de wereld van de ongelimiteerde lichaamsverering kent dat hij dit werk maakt. Hij voelt misschien dat de echte drijfveer ervan de angst voor een onbenoembare leegte, zelfs de (maatschappelijke) dood is. Dat er achter het fantastische pantser van het schitterende lijf een gapende, gruwelijke leegte schuilt, het lijkt wel een typisch