Date 2007-12-07
Publication De Morgen
Performance(s) 'I' Is Memory • Blessed • D'avant
Artist(s) Cherkaoui, Sidi Larbi • Stuart Meg • Lachambre, Benoît • Lecavalier, Louise
Company / Organization
Keywords masterplan • podiumlandschap • podiumkunsten • voorspellende • internationalisering • land • evoluties • voorloper • beleid • kosten
Belgische dans miskend in eigen land: VTI werkt samen met sector aan 'Masterplan voor de dans'
Wereldwijd wordt
Toch staat die dans in eigen land wat in het verdomhoekje. Een 'Masterplan voor de dans', opgesteld door het VTI samen met de sector, probeert oplossingen aan te reiken voor het beleid, maar kijkt ook in eigen boezem.
'Metamorfose in podiumlandschap', een recent onderzoek van het VTI naar de toestand van de podiumkunsten, bewees definitief wat iedereen al lang aanvoelde: sinds het eerste decreet op de podiumkunsten in 1993 is de dansproductie enorm, maar liefst 3,5 keer, toegenomen. Subsidies lieten vanaf 1993 gezelschappen als Rosas, Ultima Vez of Les Ballets C. de la B., die hier in de jaren 1980 de 'dansboom' inluidden, toe om stabiele structuren uit te bouwen. Even belangrijk was echter hun internationale uitstraling. Die oefende een sterke aantrekkingskracht uit op buitenlandse dansers. De oprichting van PARTS, de school voor hedendaagse dans verbonden aan Rosas, versterkte deze beweging nog. Met als gevolg dat in
Dat werk werd slechts mondjesmaat, vooral via projectsubsidies, gesteund door in hoofdzaak de
De dans ontwikkelde zich echter niet alleen kwantitatief, maar ook kwalitatief razendsnel. Invloeden uit beeldende kunst, media en muziek werden gretig opgezogen. Ook daarin is dans een voorlopen in de de toenemende grensvervaging van alle podiumkunsten. Die ontwikkeling ging hand in hand met de grote zelfreflexiviteit. Het resultaat van die ontwikkelingen is dat het veld zelf de unieke situatie genereerde dat een onooglijk land als
Niets te laat. Dans heeft immers meer dan één achillespees. Alle experimenten ten spijt blijft dans in de eerste plaats een lichaamskunst met zeer specifieke vereisten. Dansvoorstellingen vragen meer voorbereiding en repetitieruimte dan theater. Dansers hebben ook nood aan voortdurende opleiding en bijscholing. Toch is hun carrière, uiteraard, opmerkelijk korter dan die van theaterlui. Dat leidt tot hoge kosten. En hoge kosten blijken de spreiding van dans te bemoeilijken. Zeker als dans, zij het vaak ten onrechte, den reputatie heeft 'moeilijk' te zijn. Zo breekt dans moeilijk uit de kring van kunstencentra in de grote steden om pakweg culturele centra aan te doen. Onbekend is echter ook onbemind.
Dat het beleid weinig ook had voor de specifieke aard van dans, en het dus over dezelfde kam schoor als theater (al heeft dans dan geen vuurbakens als de stadstheaters) hielp daarbij niet. Vooraleer de unieke biotoop voor dans definitief teloorgaat, sloegen alle geledingen in het veld, tot en met het
Het plan wordt vandaag in het
Dat het debat over het dansplan in