Date 2008-02-01
Publication De Morgen
Performance(s) #63 Black Mark
Artist(s) Vanruxt, Marc
Company / Organization
Keywords discobol • raum • vanrunxt • belachelijk • sane • aladdin • opleg • mark • vertrek • persoon
Het gesol met de discobol: Choreograaf Marc Vanruxt versplintert licht en ruimte in '#63 Black Mark'
Het gesol met de discobol
Choreograaf
In
door pieter t'jonck
Wat was jouw eigen opzet dan?
"Je hebt altijd een ambitie en een plan, maar de realiteit valt steeds anders uit. Ik daag mezelf altijd weer uit, ik zoek het onmogelijke op. Het beginidee nu was om externe invloeden toe te laten, uit liefde voor de kunst. Dialoog of zelfs confrontatie op gang brengen. Maar ik wil niet, zoals gewoonlijk, dat de kunstenaar dan scenograaf speelt. Als hij die neiging vertoont, steek ik daar meteen een stokje voor. Ik wil niets recupereren, ik wil de heterogeniteit van dingen die naast elkaar staan.
Waar ben je in de dans op uitgekomen?
"Mijn manier van choreograferen verschilt per werk. Maar ik vertrek altijd vanuit de intentie om een bepaalde persoon zo sterk mogelijk aanwezig te laten zijn op het podium. De danser is niet iemand die uitvoert wat ik opleg, het gaat mij echt om de uitstraling van zijn persoon. Dat vergt van de dansers veel beheersing en controle. Ze moeten zich extreem bewust zijn van hun bewegingen, ook al zijn die, zoals in
Hoe ontwikkel je dat dan?
"Het is een structuur die je kunt vergelijken met de architectuur van een gebouw. Je begint met de kelder en je bouwt langzaam op. Maar in tegenstelling tot vroeger probeer ik steeds meer het cement tussen de stenen weg te laten. Dat maakt de structuur heel fragiel, maar fragiliteit kan ook een sterkte zijn. Dat zijn fundamentele opposities, net zoals die tussen hoog en laag, donker en licht. Zo'n structuur opbouwen is een werk dat je elke dag opnieuw doet. Soms heb je een reuzedag, soms een rotdag en vaak iets daartussenin. Maar het gaat niet alleen om aanwezigheid en structuur. Ook de richting, de stuwkracht is van groot belang. Vergelijk het met onstuitbare krachten als eb en vloed: traag maar onverzettelijk. Nu klink ik bijna als Lea
Waar streef je naar met dit werk? Wat verwacht je van deze confrontatie van kunstenaars?
"Ik streef altijd naar een werk dat helder is, leesbaar, gedefinieerd is. Maar toch vind ik niet dat je alles moet snappen. Misschien snap je zelfs niets. Je moet dans volgens mij niet begrijpen, maar vooral aanvoelen."
Is dat waarom je iets hebt met expressionistische dans uit vorige eeuw?
"Vormelijk heb ik daar niets meer mee. Maar ik erken wel dat we erfgenamen zijn van die stroming. Zonder een danseres als
n Een beeld uit #63