Date 2008-04-02

Performance(s) BanquetOdilia

Artist(s) Portela, Patricia

De wondere kinderwereld van Patricia Portela

De Portugese kunstenares Patricia Portela is een geval apart. Omdat haar werk moeilijk te categoriseren valt als film, theater, dans, literatuur of beeldende kunst wordt ze vaak gemakshalve in het hoekje van de dans gestopt. Maar je kunt haar ook een allround kunstenares noemen.

In het verleden maakte ze al verbazende performances: ze combineerde in de Flatland-trilogie animatiefilm met livestemmen om een antwoord te vinden op de vraag wat het zou betekenen als je een uit een tweedimensionale wereld plots terecht zou komen in een wereld met drie of slechts één dimensie. In Banquet richtte ze haar levendige fantasie op de vraag wat ons tot mensen maakt. Dat bracht veel andere actuele vragen mee. Ze bevroeg zich over de rol van DNA in ons leven, en over de vraag of er dan bij ons, sterfelijke wezens, wel sprake kan zijn van iets als een 'geest'. Geen gemakkelijke onderwerpen, maar dat was buiten Portela gerekend. Zij verpakte die vragen in een vorm van nu eens amusante, dan weer diepzinnige verhalen die opgedist werden tijden een maaltijd. Daarbij zat je aan tafels in de vorm van een DNA-streng.

Voor Laika maakte Portela in 2006 een stuk voor kinderen van 10 jaar en ouder dat na een tournee door Portugal, Duitsland en Noorwegen ons land aandoet. Odilia gaat over een meisje van acht dat alleen wil gaan wonen. Ze beslist na een mislukte sollicitatie om naar haar dichter op zoek te gaan. Een muze zorgt ervoor dat hij goede ideeën krijgt, mooie zinnen opschrijft of prachtige schilderijen maakt. Muze zijn is een druk beroep!

In dit stuk ga je op reis door de verbeelding van Odilia aan de hand van videoschermen. Die bieden een blik op de spannende, fantastische en poëtische hersenspinsels in Odilia's hoofd. Portela kent de jonge toeschouwers daarbij een heel actieve rol toe. Net als in haar werk voor volwassenen moeten zij zelf de conclusies trekken uit de wonderlijke gedachten die Portela hen opdist.

Van 4 tot en met 8 april in CC Berchem.

Andere speeldata vindt u op www.laika.be.