Date 2008-04-02

Publication De Morgen

Performance(s) Forever Overhead

Artist(s) Gruwez, Lisbeth

Company / Organization

Keywords stewardessaplombvoorovermarsonwaarschijnlijkevergemtrotseertgehelmdeaanvatgezwind

Lisbeth Gruwez > Forever Overhead

Lisbeth Gruwez > Forever Overhead

Onwaarschijnlijk aplomb

Lisbeth Gruwez begon haar podiumcarrière met een absolute glansrol als performer in Jan Fabres Je suis sang en bleef ook in volgende stukken van Fabre en Sidi Larbi Cherkaoui verbazen door haar présence. Intussen waagde ze ook haar eerste stappen als choreografe. Zo ontstond Forever Overhead, een solo op muziek van Maarten Van Cauwenberghe.

door Pieter T'Jonck

Forever Overhead is gebaseerd op een fait divers over een stewardess die uit een vliegtuig viel. Gruwez vertelt dat verhaal in omgekeerde volgorde. In het begin zie je haar voorover gekanteld, op de knieën, ronddraaien. In de achtergrond ligt een gigantische steenklomp. Snerpende geluiden weerklinken. Ze beweegt zo ijzingwekkend traag dat het overduidelijk is dat hier iets met bijna metafysische proporties verbeeld wordt. Maar wat dat mag wezen is onduidelijk.

Plots zet ze een motorhelm op. De bewegingen worden frontaler, uitdagender. Gruwez trotseert de blik van de kijker. Ze danst nu als een echte kamikaze. Keer op keer valt ze met haar gehelmde hoofd voorover van de steen op de grond. Alsof ze het geluk wil tarten. Net als de pathetiek er wat te dik op gaat liggen, doorbreekt ze die door een blikje cola gulzig op te slurpen. Deze vrouw is echt, ze heeft echt dorst na alle inspanning.

Ten slotte volgt nog een coup de théâtre: verkleed als stewardess speelt ze, op de tonen van Dolly Partons 'Nine to Five', de pronte stewardess die gezwind haar job aanvat. Gruwez verpakt dit tafereel als echte showdance.

Het verhaal en zelfs de betekenis van dit stuk blijven ook nu vrij duister. De structuur is zelfs wat krakkemikkig. Maar Gruwez brengt het wel van a tot z met een onwaarschijnlijk aplomb. Ze biedt, in nauwelijks een uur, een showcase van al wat ze als danseres en als choreografe in haar mars heeft. En dat is enorm veel. Daarom staat deze Forever Overhead als een huis: als een vorm van puur kijkplezier. Dat is toch niet mis voor een eersteling.

3/4, CC Evergem, 20 uur, 18/4, CC Sint-Niklaas, 20 uur, 19/4, Beursschouwburg, Brussel 20.30 uur.

n Lisbeth Gruwez toont in nauwelijks een uur wat ze als danseres en choreografe in haar mars heeft. En dat is veel.