Date 2008-04-16

Publication De Morgen

Performance(s)

Artist(s)

Company / Organization

Keywords cooperviennegisèlejerkbierinckxcisackerfictiedennisdanse

Bewegen en bewogen worden: Twee weken dans en performance in Brusselse Beursschouwburg

Bewegen en bewogen worden

Twee weken dans en performance in Brusselse Beursschouwburg

BRUSSEL l Dit seizoen viel er niet erg veel dans te rapen in de Beursschouwburg in Brussel. Het programma On y danse tout en rond belooft daar met één klap verandering in te brengen. Hoewel: als je beter kijkt, merk je dat artistiek leider Cis Bierinckx er een wat tegendraadse kijk op dans op na houdt. 'Het gaat meer om de vraag wat realiteit is en wat fictie'.

door Pieter T'Jonck

Als je wat nauwkeuriger naar het programma kijkt, merk je dat veel werk eerder onder het label 'performance' dan onder het label 'dans' valt.

Cis Bierinckx: "De titel is een beetje cynisch. Je weet dat de brug in Avignon in dat liedje 'On y danse' halverwege onderbroken is. De tweede helft moet je er zelf bij fantaseren. Over die fantasie en de gevaren van die fantasie gaat het. On y danse is een project over beweging, bewegen en bewogen worden. Het gaat over hoe artistiek denken functioneert."

Wat verbindt pakweg Lotte Van den Bergs installatie Gerucht met Enter Ghost van Nicole Beutler of Jerk van Gisèle Vienne?

"Het uitgangspunt voor mij was de voorstelling Jerk van de Franse performanceartieste Gisèle Vienne en de Amerikaanse auteur Dennis Cooper. Jerk vertelt het verhaal van de Amerikaan David Brooks, die de seriemoordenaar Dean Corll hand- en spandiensten verleende, en daarvoor in de cel belandde. Daar maakte hij bij wijze van therapie marionetten, waarmee hij de moorden reconstrueerde. Dat verhaal laat je achter met de prangende vraag waar de grens ligt tussen realiteit en fictie. Wat gebeurt er als die grens vervaagt? Dan kom je in een moreel niemandsland terecht. Gisèle Vienne is een artieste die dat soort troebele schemerzones niet schuwt, al is ze zelf allerminst een zwartkijker. Je ziet iets gelijkaardigs bij Van den Berg: Gerucht speelt zich af in een geluiddichte doos die uitkijkt over de stad. Als het geluid van buiten binnendringt, lost de fictie op in de werkelijkheid. Enter Ghost toont dan weer hoe spoken de werkelijkheid kunnen beïnvloeden, zelfs al bestaan ze niet."

Je blikt ook terug op kunstenaars die in de jaren tachtig het mooie weer maakten, zoals Kathy Acker of Dennis Cooper.

"Die link kwam er als vanzelf omdat Dennis Cooper met Gisèle Vienne samenwerkt. Cooper is een auteur die heel dicht bij Acker stond. Beiden exploreerden in die tijd in hun teksten de duistere gebieden van de menselijke geest. Rimbaud, De Sade, Baudelaire... Dat soort inspiratiebronnen, maar dan met een behoorlijk punkgehalte. Dat sluit sterk aan bij wat veel kunstenaars nu onderzoeken. Alleen: niemand hier kent die namen nog.

"Dan denk ik: daar moet ik wat aan doen. Daarom geeft Cooper een lezing op 18 april, en tonen we een week later een documentaire van Barbara Caspar over Acker. On y danse gaat zo heen en weer tussen het verleden van de kunst en hedendaagse creatie."

18 tot 27/4. Op 19/4 staat Lisbeth Gruwez met Forever Overhead op het programma i.p.v. het eerder aangekondigde Night Life van Sujata Goel.

Artistiek leider Cis Bierinckx:

Dit dansprogramma gaat over de vraag wat realiteit is en wat fictie, het gaat over hoe artistiek denken functioneert