Driemaal Stravinsky gedanst
Het Koninklijk Ballet van Vlaanderen (KBvV) heeft het verdomhoekje van het Eilandje verlaten voor de pas ingehuldigde Vlaamse Opera. Het doet dat met een programma over Stravinsky. Het Vlaams Radio Orkest, onder leiding van Benjamin Pope, neemt de honneurs waar. Met klassieke stukken van Balanchine en Kylian zetten ze hun beste beentje voor. Maar waarom moest daar een totaal ongeïnspireerd werk van de Brit Michael Coder bij?
Apollon Musagète, gecreëerd in 1928 in Parijs bij de Ballets Russes, luidde het begin in van de samenwerking tussen choreograaf George Balanchine en componist Igor Stravinsky. Patricia Neary, oudgediende van Balanchine, studeerde dit icoon van de neoklassieke dans in bij het KBvV. Wim Vanlessen speelt de rol van Apollo. Onder begeleiding van de muzen Calliope (Guilia Tonelli), Polyhymnia (Claire Pascal), en Terpsichore (Annabelle Hellinckx) zet hij zijn eerste stappen in de schone kunsten.
Zelfs na tachtig jaar verrast dit werk nog. In een destijds extreem sober decor goochelde Balanchine met de regels van de klassieke taal om de drie muzen tegenover de eerst wankele, later krachtige Apollo een eigen karakter te geven. De dansers van het KBvV doet dit werk recht, al kleuren ze in hun interpretatie veilig binnen de lijntjes. Het had iets kruidiger mogen zijn.
Psalmensymphonie van Jiri Kylian dateert evenmin van gisteren. Dertig jaar oud is dit werk voor acht dansers en acht danseressen, gebouwd op een uitgekiende geometrie van haakse lijnen. Dat strakke kader creëert de ruimte voor pakkende, expressieve duetten en groepsbewegingen op Stravinsky's oosters aandoende partituur voor koor en orkest. De dansers van het Bellet vinden hier de exacte balans tussen expressiviteit en vormbewustzijn, met een welverdiende ovatie als gevolg.
En dan was er dus Orpheus van Michael Corder. Aki Saito en Sanny Kleef, de protagonisten van dit overbekende verhaal van Orpheus en Eurydice, redden de meubelen nog enigszins. Maar dat verhult nooit dat dit platte, ongeïnspireerde verbeelding van het verhaal is. Met foeilelijke decors, kostuums en belichting op de koop toe. Om snel te vergeten.
Vlaamse Opera gent, 25 tot 27 april.