Spoken in overvloed: Nicole Beutler > Enter Ghost
Spoken in overvloed
Nicole Beutler > Enter Ghost
Enter ghost is de regieaanwijzing waarmee Shakespeares Hamlet begint. Hoe je die moet verbeelden, daarover hebben generaties regisseurs zich het hoofd gebroken. Nochtans: niets eenvoudigers dan dat, als je afgaat op het gelijknamige stuk van de Duitse choreografe Nicole Beutler. Bij haar zijn drie spoken in hun element.
door Pieter T'Jonck
Om haar spoken, Sanja Mitovic, Hester Van Hasselt en Esther Snelders, te laten verschijnen grijpt Beutler terug naar de oude vertrouwde coulissen. Tussen die doeken verschijnen en verdwijnen de performers geruisloos. De feeërieke belichting van Minna Tiikkainnen en een, vooral naar het einde, op volle toeren werkende rookmachine helpen daarbij een aardig handje, net als de muziek van Gary Shepherd. Die zet hier, in plaats van ratelende kettingen of rollende donderslagen, onze zintuigen op scherp voor het bovennatuurlijke.
In die spookachtige ruimte verschijnen drie danseressen. Al snel blijkt dat deze meisjesachtig braaf geklede dames niet zomaar wat gaan dansen, maar bezeten zijn door vreemde krachten. Ze lijken zelfs boodschappers van groot onheil. Net als de drie heksen in Macbeth, nog een stuk van Shakespeare, waren ze in gesloten formatie over het podium. Nu eens met voorzichtige pasjes, dan weer met bokkige of clowneske sprongen. Steeds sterker tast een onzichtbare maar onstuitbare kracht hun handelen aan. Hun bezwerende zang ontaardt in dissonante kreten, hun bewegingen worden waanzinnige uithalen. Tot een zee van mist hen opslokt. In een uurtje tijd passeren hier alle tics van theaterspoken de revue, maar dan wel met veel humor en finesse.
Bij de voorstelling hoort een bijzonder mooi uitgegeven boekje. De titel, The Sensation Is Real But There Is No Certainty, is gedrukt in zwarte letters op zwart papier, zodat hij slechts leesbaar is als je het boekje op de juiste manier tegen het licht houdt. Het is een bron van eindeloos kijk- en leesplezier, met een spookachtig ongrijpbaar essay van de Portugees Anré Lepecki als slot.
Beursschouwburg, in het kader van On y danse, 23 en 24/4, 20.30 uur.
n In de spookachtige ruimte verschijnen drie danseressen. Al snel blijkt dat deze vrouwen niet zomaar wat gaan dansen, maar bezeten zijn door vreemde krachten.