Date 2008-05-29

Publication De Morgen

Performance(s) 12/...Im linke Rückspiegel auf dem Parkplatz von Woolworth

Artist(s) Wölfl, VA

Company / Organization Neuer Tanz

Keywords wölflshowbusinessnieuwsberichtrückspiegelmilitair-industrieelunverfrorenradio-woolworthsoldatenzendernephitsigheid

De dood van de showbusiness: Performance > VA Wölfl op Kunstenfestivaldesarts

De dood van de showbusiness

Performance > VA Wölfl op Kunstenfestivaldesarts

Brussel l Op het Kunstenfestivaldesarts schopt de Duitser VA Wölfl flink keet met zijn gezelschap Neuer Tanz in 12/...Im linke Rückspiegel auf dem Parkplatz von Woolworth.

Door Pieter T'Jonck

Het podiumbeeld oogt met zijn achterwand opgebouwd uit dikke tl-buizen als het decor voor een rockshow uit de eighties. Het instrumentarium kon ook uit die tijd stammen: synthesisers, elektrische gitaren en elektronische drums netjes op standaarden opgesteld. Later komt er nog een papierversnipperaar aan te pas en zelfs wat violen (al worden die vooral vakkundig om zeep geholpen). Zelfs de werktuiglijke ontmenselijkte manier waarop de acht performers lichte, synthetische pop loeihard de zaal in slingeren doet aan deze periode denken.

De drie vrouwen, bij aanvang als het obligate koortje vooraan opgesteld, zijn iconen van opgeklopte nephitsigheid. Een van hen loopt in nauwsluitend lederen pak rond, een hangt lustvol met haar benen over de synthesizer, de derde speelt op pointes en 'unverfroren' gitaar.

Met dat soort stoten weet je meteen dat dit stuk de sfeer van een commercieel radio- of televisiestation simuleert. De muziek wordt enkel onderbroken door een spaarzaam nieuwsbericht, een jingle of een reclamespot. En door het gewauwel van een dj (Wölfl zelf). Nog wat later besef je dat je naar een soldatenzender kijkt en luistert, want er zijn nogal wat berichten over gesneuvelden, waarop steevast een stevig rocknummer volgt.

Toch is er iets vreemds aan de hand: al doen de performers zo hun best om de vlam in de pijp te krijgen, al heel snel ademt het stuk mateloze verveling uit. Dat is geen toeval of een bewijs van onkunde, maar een zorgvuldig geconstrueerd effect. Alsof Wölfl de trucs van de commercie gebruikt om te tonen dat de belofte van een spannend leven die deze mediashow uitdraagt slechts een gapende leegte toedekt.

Of slechter (en daar verwijzen de oorlogsberichten naar) de aandacht afleidt van de weerzinwekkende geldhonger van het militair-industrieel complex. Een voordoek opgebouwd uit skeletten spreekt ter zake boekdelen.

Nog vanavond in Kaaitheater