Date 2008-09-18
Publication De Morgen
Performance(s) Pitié
Artist(s) Platel, Alain • Cassol, Fabrizio
Company / Organization Aka Moon
Keywords kakudji • pitié • claycomb • cassol • platel • maribeth • runa • diggle • laura • intimiteit
Wanhopige iconen op de dool
Wanhopige iconen op de dool
Van:
Met:
In de eerste scènes pakt Platel je nochtans onmiddellijk bij het nekvel. Links van het podium staat een tafel. Daaraan zitten een zwarte man (zanger-acteur
Onbereikbare intimiteit
Ook 'volwassenere' dansers hebben het moeilijk om zich naar de eisen van de plechtige rouw te gedragen. Meteen volgt een confrontatie tussen een
Tegenover die navrante beelden staan echter groepsscènes. Niet vrolijker van toon, maar toch drukken ze een soort hoop uit op verbondenheid, troost of mededogen. Een burleske scène toont die verbondenheid in het al te menselijke: de performers ontbloten hun achterwerk om samen hun gevoeg te doen. In tragischer ogende scènes trillen en schokken de dansers samen als één groot, door verdriet overmand lichaam. De sterkste momenten van samenzijn ontstaan - hoe kan het ook anders? - als alle performers samen de aria 'Hoofd vol bloed en wonden' zingen.
Grote intensiteit
Een nogal apocriefe, nauwelijks herkenbare versie van het passieverhaal verbindt die ontelbare scènes losjes met elkaar. Soms kun je nog moeilijk volgen, want er is zoveel tegelijk om te zien. Al maakt Platel je weleens handig wegwijs in zijn universum. Zo brengt hij de performers al eens samen in tableaux vivants die onmiskenbaar verwijzen naar schilderijen van de kruisdraging. Te vaak blijft de betekenis van beelden echter duister. Hoe moet je bijvoorbeeld begrijpen dat zangeres Claycomb, toch een soort
Dat je toch blijft kijken is vooral te danken aan de grote intensiteit van de vertolkingen van een uitstekende danscast. Maar een beetje meer context of dramaturgische ruggengraat had wonderen kunnen doen. Nu kun je soms enkel gelaten aankijken tegen muzikaal en dansend geweld dat in clichés - de wanhoop, de vervreemding, de intimiteit - lijkt te blijven steken. Dat is niet zelden zo omdat een deel van de informatie je gewoon ontgaat. Af en toe zondert iemand zich bijvoorbeeld af om bittere gedachten te ventileren. Een man dankt zijn familie voor haar liefde, maar zegt in een adem fuck you tegen de rest van de mensheid. Die terzijdes zijn ontleend aan een boekje met uitspraken van terdoodveroordeelden. Dat weet je als kijker echter pas als je het programma leest, maar is wel cruciaal voor een goed begrip van de scènes. Je kunt er zelfs uit afleiden dat dit werk voor Platel ook draait om een soort opstandigheid tegen het gegeven dat we moeten sterven, en dus niet enkel om de dood van Christus. Wat niet weet, deert dus soms toch wel.
Nog het hele seizoen op tournee.
www.cdelab.be.