Archives du Théâtre 140

De Nieuwe Gids

14-12-1969

PARADISE NOW

De creatie van "The Living Theatre" voor het theaterfestival van Avignon in de zomer van 1968. Na een verblijf van drie maanden op Sicilië bracht de troep van 34 volwassenen en negen kinderen dit werk, de droom die zij op Sicilië gekoesterd hebben en die werkelijkheid wordt als de « mooie, geweldloze revolutie » zal getriomfeerd hebben. In Theater 140 te Brussel, van 10 tot 13 december, te 20.30 u, uitzonderlijke voorstelling voor studenten op de Heizel, zaal 10 (geen zitplaatsen, fijn zeg!) op 22 december. Plaatsen : vanaf 100 fr. Een week later, van 18 tot 21 december in Theater 140 te Brussel : « Mysteries and Smaller Pieces ». Na het probleemstellend Theater, het theater dat antwoorden geeft. Reservatie : Theater 140, Plaskylaan 140, 02 34.46.31.

Het kan best dat Paradise Now en de andere stukken op het Belgisch repertoire van de Living, echt de moeite lonen. Wat echter maandag 8 december te Leuven moest doorgaan voor Mysteries and other small pièces hebben wij nauwelijks kunnen appreciëren. De acteurs demonstreren misprijzen voor het publiek. Artistiek is het misschien wel erg bevrijdend en aangrijpend, maar dan toch alleen maar voor een zogenaamde elite die al van alle excentrieke markten thuis is en voor haar snobistisch « excitement » al een troep nodig heeft, die op de scene zijn eigen excrementen opvreet. Misschien moet je er toch naartoe - ze doen ook andere dingen - maar dan niet om ze in elk geval goed te vinden.

(R.M.cR.)

Auteur R.M.cR