Archives du Théâtre 140


Théâtre 140 brengt undergroundtoneel



De Nieuwe Gids

11-10-1970

THEATRE 140 BRENGT UNDERGROUNDTONEEL

Twee stukken werden opgevoerd door de People Show van Londen : in een eerste werden we voor driekwart van de tijd gekonfronteerd met volledig duister. Daartussen zorgden handig geplaatste belichtingen en een sterke klankband voor de ultieme aandachtspunten. Wat de belichting betreft geen aanmerkingen, perfect. De klank was soms een aaneenschakeling van vondsten, soms zwakjes. Na het halfuur merkte je dat je werd gekonfronteerd met een psychische spanning, die de verschillende tableaux soms in schril kontrast met de klank hadden opgeroepen. Minder was het bijna melodramatische schema waarin de « actie » verliep. In feite kan men de People Show bestempelen als wreed theater, vol observatie, niet vatbaar voor cartesiaanse ontleding. Humor komt er ook aan te pas, zonder dat dit voor de toeschouwer een opluchting betekent: tot het einde zitten de kijkers ietwat verveeld op hun stoelen te bewegen, sommigen verlieten de zaal. Hen was de inspanning, het brutale affront en de actieloze actie teveel. Deze laatste aspecten kwamen vooral tot uiting in het tweede stuk, waar, evenals in het eerste, een driehoeksverhouding wordt gesitueerd. Geen woord teveel, geen overdreven gebaar. Alleen slechts door het achter elkaar uitlichten van een hoek, waarin dan eens de vrouw, dan eens de ene, dan weer de andere man verschijnt, werd dit soms aangegeven. De kasteelheer-zakenman, burgerlijk, netjes, respectvol en aandringerig, de lady, de chauffeur, de minnaar... vernedering, trots, opstand, decadentie, opstand, kontakt tussen publiek en toneel (toeschouwers worden met een touwtje aan de acteurs verbonden, van achter in de zaal tot op het plateau), het gebruiken van de zaal als speelruimte, het happeningsstramien waarin toeschouwers gaan mee-acteren, het de draak steken met de popmuziek, allemaal middelen om tekeer te gaan tegen de snobistische kortzichtigheid, in feite een der meest pertinente vormen van vulgariteit : alle intellectuele barricaden vallen hier in puin.

Auteur

Publication De Nieuwe Gids

Performance(s) Glass, Cosmetic-Plastic

Date(s) du 1970-10-06 au 1970-10-10

Artiste(s)

Compagnie / Organisation The People Show Company