Archives du Théâtre 140

9-6-1971

« FATA BANANA » IN TEATER 140

Scarabee-gezelschap uit Den Haag

« Fata Banana » werd een unieke en selekte belevenis tijdens de driedaagse weekeindopvoeringen in het teater 140 te Schaarbeek : uniek door het artistieke peil, selekt door het aantal aanwezigen dat per voorstelling werden toegelaten.

Om materiële redenen konden telkens slechts 100 mensen de opvoering bijwonen: slechts honderd koptelefoons konden worden geïnstalleerd, iets wat op zichzelf reeds enorme technische moeilijkheden en financiële inspanningen zal hebben gevergd. Hierdoor kon het stuk, behalve dan het eerste en het laatste deeltje, in stereo worden gevolgd.

Op de scène zelf maakten we een opvolging mee van verbazende en imaginair originele situaties waarmee de Amerikaanse underground van enkele jaren geleden startte, en dit met de meest verschillende audiovisuele middelen: film, diamontage, experimentele sketch en toneel.

« FATA MORGANA »

De titel van het stuk « Fata Banana » is zoals bij alle werken in dit genre lukraak gekozen en heeft geen betekenis, behalve dan de gelijkenis die we menen te zien met « Fata Morgana », of luchtspiegeling, wat dit stuk voor enkele toeschouwers wel kan betekend hebben. De optische of « op-art » - effekten zullen hier zeker niet vreemd aan zijn, en de dimensionele achtergrond van het stuk maakt de absurditeit nog reëler. Oorlogsflitsen, officiële toespraken, montages van klank en beeld, en alles samen brachten de toeschouwer telkens weer zelf in de voorgestelde situaties, zowel door de kwaliteit van de mimiek en de technische optische middelen, als door de onmiddellijke en ongestoorde realiteit van de klankeffekten door de individuele koptelefoons.

Kortom: levende beelden en magie die duidelijk Max Ernst en Keynoltz evokeren. Dit idee van totaal-teater, zoals Adri Boon, samen met leerlingen van het Huygenslyceum van voorburg het op de planken brengt, kan niet anders als geslaagd worden genoemd.

Auteur

Publication Gazet van Antwerpen

Performance(s) Fata Banana

Date(s) du 1971-06-04 au 1971-06-06