Archives du Théâtre 140


Zeven manieren om een rivier over te steken



THEATER 140

seizoen 71/72

persdienst

THEATER 140

en

KUNST- EU CULTUURVERBOND

stellen voor

op 11 en 12 april on 20.30 uur in het STADHUIS van SCHAERBEEK

NIEUWE KOMEDIE VAN DEN HAAG in

"ZEVEN MANIEREN OM EEN RIVIER OVER TE STEKEN"

geschreven en geregisseerd door LODEWIJK DE BOER

De droom zoals hij gedroomd wordt

" Zeven manieren om een rivier over te steken" is een legpuzzel waar enkele stukken aan ontbreken.

De verschillende verhalen die zich in verschillende tijden door het stuk heen slingeren, hebben geen begin en geen eind. Op onverwachte momenten raken deze verhalen elkaar, zonder dat dit op het rationele vlak verhelderend werkt.

Zoals de dromer wakker wordt, rechtop in zijn bed, zich zijn droom "herinnert", op een of andere manier de touwtjes aan elkaar probeert te knopen en daarmee het wezen van zijn droom geweld aandoet, zo probeer ik iedere "verklaring" van deze "droom" buiten de droom te houden. Ik probeer de droom te laten zien zoals hij gedroomd wordt.

Op het moment dat scènes uit het stuk uit de schaduw dreigen te treden, gaat het licht uit.

Op het moment dat de personages dicht bij de verklaring van hun handelen komen, treedt een plotselinge amnesie op. Op het moment dat iemand zich iets "herinnert", is hij het alweer vergeten. De droom blijft zichzelf en wordt niet wakker.

Toch is het mogelijk in deze stroom van "beelden" de verschillende "verhalen" te onderscheiden.

Daar is het verhaal van LICEIN op zoek naar haar verloren geliefde HENOCH.

Het verhaal van SCHARKA, die HENOCH gevangen neemt en hem, voor

ze hem op het rad ter dood brengt, dwingt bij haar een kind te verwekken en de geboorte van dat kind in zijn doodstrijd te aanschouwen.

Het verhaal van TIAMAT, die door verkrachting gedwongen wordt het leven aan een kind te schenken. (TIAMAT is waarschijnlijk een "omkering" van SCHARKA).

Het op twee verschillende manieren afgedwongen kind treedt op twee verschillende manieren op : als LILITH en als de pop van TIAMAT, waarvan de één een miniatuur van de ander is.

Het verhaal van HAL en TAR, altijd op de vlucht voor een dreigende buitenwereld. Op hun vlucht raken zij steeds weer verzeild in de andere verhalen. Ontmoeten de personages uit die verhalen en spelen er een relativerende, surrealistiese rol in. Het verhaal van MARDUK de kermisgast, die misschien wel de dromer zelf is, maar dan de dromer die nooit ontwaakt. De dromer die de personages om zich heen verzamelt, iets van hun identiteit laat zien en ze dan voorgaat in een vreemd kermisachtig pandemonium.

Ik heb geprobeerd met dit "scenario voor akteurs" iets te laten zien van het zwarte, archaïsche onderbewustzijn.

Het gevaarlijke gebied van de droom zelf."/ LODEWIJK DE BOER.

Lodewijk de Boer :

In een artikel in HET TONEEL/TEATRAAL (1968/2) noemt André Rutten, toneelkritikus van DE TIJD, Lodewijk de Boer "een nederlands schrijver, die beroepsacteurs regisseert met een resultaat, dat vergeleken kan worden met de beste moderne regieprestaties in Nederland". Lodewijk de Boer is ook een nederlands regisseur, die zelf het materiaal levert voor een toneel dat past binnen de recente ontwikkelingen.

"In zijn vroegere stukken als DE VERHUIZING en HET GAT" gaat Rutten verder,"is hij in de buurt van het realisme gebleven, maar hij vertekende het voor zijn eigen doeleinden".

De Boer's latere stukken, BORAK VALT, DARTS en LIJKENSYNODE, waarin hij "na eerst het wezenlijke belang van de mythe ontdekt te hebben op de spoor is gekomen van de vloeiende vormkracht, die aanwezig is in oude, overgeleverde riten, in de vormen, die zich onder meer in de katholieke eredienst ontwikkeld hebben" getuigen van een wereld-niveau. "Hij is beter dan ooit toegerust", besluit het artikel, "om zijn duidelijke mogelijkheden voor het toneel waar te maken."

Lodewijk de Boer werd geboren in 1937 en was gedurende vijf jaar als altviolist verbonden aan het Concertgebouworkest in Amsterdam. Hij was drie jaar lang regisseur bij toneelgroep Studio. Hij werkt nu free-lance.

Hij regisseerde o.a. in 1968 zijn eigen stukken DARTS en LIJKENSYNODE, in 1969 en 1970 van Arrabal DE TUIN DER LUSTEN en EN ZELFS DE BLOEMEN WERDEN GEBOEID en in 1971 bij bet NRT OEDIPUS van Hugo Claus.

Ook in het buitenland kreeg Lodewijk de Boer bekendheid als toneelschrijver en regisseur. In het Théâtre de Poche te Brussel, in Bochum en Bonn regisseerde hij werk van Arrabal en van eigen hand.

Behalve de reeds genoemde stukken schreef Lodewijk de Boer o.a. nog DE KAALKOP LUISTERT, DE SPRAKELOZEN (tv-spel) en DE RECEPTIE (tv-spel). Zijn werk is verschenen bij De Bezige Bij. Deze uitgeverij publiceert eind januari 1972 ook ZEVEN MANIEREN OM EEN RIVIER OVER TE STEKEN, dat de schrijver "een scenario voor akteurs" noemt.

ROLVERDELING:

Tatiana Radier (Lichin-baphomet)

Ellen Verhey (Lilith)

Willem Wagter (Henoch)

Hugo Metsers (Hal)

Roelant Radier (Tar)

Henk Votel (Marduk)

Paula Petri (Tiamat)

De voorstelling is voorbehouden aan alle personen boven 18 jaar.

Onder auspiciën van het Belgisch-Nederlands Cultureel Akkoord stelt het "Théâtre 140" in samenwerking met het Kunst- en Cultuurverbond op 11 en 12 april a.s. voor "Zeven manieren om een rivier over te steken" van Lodewijk de Boer.

De voorstellingen zullen plaats hebben in het STADHUIS van SCHAERBEEK

Toegangsprijs : 200 F.

Leden van K.C. agenda, de drie fondsen en studenten : 50% korting

Aanvang : 20.30 uur

Plaatsbespreking : Tel. 34.46.31 dagelijks van 12 tot 18 uur.

Het Kunst- en Cultuurverbond, onder auspiciën van het Belgisch-Nederlands Cultureel Akkoord, stelt op 13 en 14 april voor "Zeven manieren om een rivier over te steken" in de Zwarte Zaal van de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Academiestraat 2, te Gent. Deze voorstellingen kwamen tot stand met de medewerking van Proka, N.T.G., V.A.C.V. (Brussel) en de Theater Unie (Amsterdam). Toegangsprijs : 100 F. ; studenten en PROKA leden : 50 F. Aanvang : 20.30 uur

Plaatsbespreking :

(09) 23.81.02

(09) 23.52.31

Auteur

Publication [programme de spectacle]

Performance(s) Zeven manieren om een rivier over te steken

Date(s) du 1972-04-11 au 1972-04-12

Artiste(s) Lodewijk De BoerNieuwe Komedie

Compagnie / Organisation