Archives du Théâtre 140

1-12-1972

Theater 140

"Saint Quentin Drama Workshop" met Cage

Deze voorstelling in de Engelse taal is een totaal nieuwe beleving van het theatergebeuren. Wij staan hier inderdaad niet zo maar voor een toneelstuk dat ons door een groep beroepsacteurs wordt voorgesteld. Het stuk is gewoon een weergave van een harde realiteit. Wij wórden geconfronteerd met het leven in de gevangenis, met zijn mensonterende gebruiken en alle fundamenteel menselijke problemen van de geïnterneerden. Dit spel is geen fantasie. Al de leden van het gezelschap zijn zelf ex-gedetineerden. Zij weten wat zij zeggen, zij weten wat zij uitdrukken. Hun aanklacht is dan ook zo veel dieper, zoveel echter. Dit bleek duidelijk uit het forumgesprek dat zij achteraf hielden met de aanwezige toeschouwers. Zij spelen niet alleen maar theater. Zij verdedigen hun zaak. Zij willen ons doen inzien dat een gevangenis de mensen niet beter maakt, maar integendeel alle normaal verborgen sléchte neigingen naar de oppervlakte roept.

De intrige is zeer eenvoudig. Een jongen werd ervan beschuldigd zijn verloofde van 17 te hebben gedood. Hij brengt nu zijn eerste dag door in de gevangenis samen met zijn drie celgenoten. Hier begint het beestachtige spel van mensen, die alhoewel zelf gevangen, hun eigen relatieve vrijheid en macht willen bewijzen door onderwerping van een andere. Is het inderdaad niet zo dat wij onze vrijheid het sterkst ervaren als wij andere gebieden? De cel wordt een spiegel van onze hele maatschappij, maar bekeken door totaal verbitterden. Het grote publiek heeft hen veroordeeld tot het leven der dieren, en door de omgeving waarin zij verblijven komen zij aan deze wens tegemoet.

Het decor bestaat enkel uit vier dekens die tevens de celruimte afbakenen, en een centraal staand toilet. Dit is inderdaad de troon der schande, het klare bewijs dat geen greintje "privacy" meer zal worden geëerbiedigd. Wij danken R.S Bailey (Jive), Micil Murphy (Doc), Jonathan Rosen (Al) en Rick Cluchey (Hatchet) voor het verrijkende inzicht in de problematiek van gedetineerden dat zij ons hebben gebracht. Rick Cluchey, die hier in een door hemzelf geschreven stuk meespeelt, is tevens de stichter van de San Quentin Drama Workshop. Van een uiterst klein begin is dit gezelschap uitgegroeid tot een beroepsgezelschap dat alle stukken uit wereldtoneelliteratuur aankan, maar daarnaast een boodschap de wereld instuurt dat die wereld hopelijk zal doen nadenken. Momenteel trekken twee andere groepen van de workshop rond in de VSA om daar hetzelfde doel na te streven.

Wie deze unieke belevenis niet wil missen kan terecht in het Theater 140, Eugène Plaskylaan te Schaarbeek, tot 3 december 1972. telkens om 20 u. 30.

L.P.

Auteur L.P.