Archives du Théâtre 140


Théâtre 140: Feest met Brook



Knack

6-10-1982

Théâtre 140 : Feest met Brook

Aan de Plaskylaan nummer 140 in Schaarbeek ligt een zaaltje — een soort mini kultureel centrum — met een ijzersterke reputatie. Het "Théâtre 140" geldt nu al ettelijke jaren als het internationaalste en erg hedendaagse receptieve teater van België. Onder impuls van Jo Dekmine en zijn ploeg werd dit Théâtre 140 een begrip voor toneel- en muziekliefhebbers. In de loop der jaren zag men hier voor het eerst in Brussel en vaak ook in België onder meer Bread and Puppet, le Magic Circus, la Mama van New York, de People Show, Linsay Kemp, Teatro Campesino, Macunaïma, Hauser Orkater enz. en dan beperken we ons tot enkele groten uit de toneelwereld. De belangstelling voor dit boeiende centrum steeg jaar na jaar, zodat Dekmine nu, wellicht uniek in Brussel, zonder zorgen zijn zalen — er is een kleine toneelruimte bijgekomen — ziet vollopen.

Théâtre 140 pakt voor zijn twintigste jaargang uit met gepaste stijl, met een schitterend programma. Stel je voor, in één seizoen de volgende namen op één en dezelfde affiche.

Van 6 tot 14 oktober is het befaamde thans in Parijs werkende gezelschap van Peter Brook te gast met de Afrikaanse fabel "Het Been". In deze korte "farce" uit Senegal — aangepast door Malik Bowens en Jean-Claude Carrière — wordt de draak gestoken met egoïsme en hebzucht. Eenvoud in regie, spel zonder franje, zonder decor ("L'espace vide"), een begrijpbare teatertaal en een zeer goed en direkt kontakt met het publiek, dat zijn zowat de belangrijkste kenmerken van Brooks opvattingen over teater aan de basis. Dit teater van de derde wereld vertelt meer over uitbuiting en politieke zeden in bepaalde ontwikkelingslanden dan tien kongressen.

In deze teaterles laat Brook zien hoe met de eenvoudigste middelen groots teater kan worden gemaakt. Alleen jammer dat het gezelschap niet ook die andere fabel "de konferentie van de vogels" uit Perzië speelt. In Avignon '79 vormden beide fabels een prachtig geheel. In Théâtre 140 krijgt u vooraf zang en verhalen uit Afrika door Prince Abdoulaye Ciccokho, die zichzelf begeleid op de cora. Er wordt zeer goed geakteerd in "Het been" door o.a. Malick Bowens, Bruce Myers, Andreas Katoulas enz. Deze spelers bewegen tegen alle teaterkonventies in behoorlijk soepel in dit stuk zonder decor, zonder podium. Zij verkennen volkomen vrij de teatrale ruimte en hebben onmiddellijk een hechte band met het publiek.

Van 19 tot 23 oktober komt Els Joglars uit Barcelona opnieuw naar Brussel. met "Olympic man movement". Le Tse brengt hypernaturalistisch filmteater in "Trio" van Kado Kostzer, en wel van 23 tot 27 november. Na nieuwjaar noteren we dan ook nog Pina Bausch en het Wuppertaler Tanzteater met hun mooiste stuk "Kontakthof" op 6 en 7 januari, de griezelmime van The Whispers (van 13 tot 22 januari) en Bread and Puppet (van 25 tot 27 februari).

Nog vermelden dat het Théâtre 140 in november ruime dans en performance aktiviteiten opzet, een beetje als voorproef van het Kaaifestival eind april 1983.

Zo is er een "Internationaal festival van de hedendaagse dans" georganizeerd in de Hallen en in het Théâtre 140 met het duo De Keersmaeker/De Mey op 8 november in 140. La Compagnie Caroline Marcade van 9 tot 11 november in de Hallen, het Jim Self Trio van 12 tot 14 november in de 140, het Kei Takei Trio op 15 en 16 november in de Hallen en Philippe Cohen van 17 tot 20 november eveneens in de Hallen.

In november tenslotte is er elke donderdag vanaf middernacht Performance in de Hallen van Schaarbeek.

E.V.

Auteur Eddie Vaes

Publication Knack

Performance(s) L'Os

Date(s) du 1982-10-06 au 1982-10-14

Artiste(s) Peter Brook

Compagnie / Organisation