Archives du Théâtre 140

Het Volk

8-5-1984

IN THEATER 140

„De wet van Luisman", absurde en geestige „Parlando-opera"

BRUSSEL. — Wie „De Wet van Luisman" probeert te ontleden, komt bedrogen uit. Het gaat hem hier vooral om „humor". Een klein groepje leerlingen in een lagere schoolklas speelt met de onderwijzer een bijzonder knap woordspel dat even logisch als absurd is.

Wanneer aan onderwijzer Luisman de vraag wordt gesteld: „als de wereld in het midden ligt, waar ligt dan de leugen, meester?" Ja, op zo'n simpele vraag heeft de onderwijzer geen antwoord. En zo krioelt de tekst van allerlei komische invallen, de ene al gekker dan de andere, maar steeds heel geestig.

Het is dan ook met dit muziek en zang (en ook met korte filmpjes) opgesmukt toneel, waar helemaal geen rode draad in te onderkennen valt, dat „De Mexicaanse Hond" als enige Nederlands toneelgezelschap, de eer gaat genieten het vaderland te vertegenwoordigen op het Theaterfestival dat deze zomer in Los Angeles wordt gehouden, als voorsmaakje van de olympische spelen, een eer die „Radeis" voor Vlaanderen te beurt valt met „Vogels".

De polyglotten die de Nederlanders zijn, spelen dit gekke stuk even goed in het Frans als in het Engels en natuurlijk ook in de eigen moedertaal.

Niet alleen de vaak oeverloze tekst wijzigt de situaties voortdurend, ook het machtig mooi geslaagde decor en niet minder de rockmuziek van Thijs van der Pol en Vincent van Warmerdam, maken van dit bizarre toneelwerk vol absurditeiten en ook wel vol zelfkritiek en zelfspot, een merkwaardigheid die tot eer strekt van deze „afstammelingen" van de bekende groep „Hauser Orkater". Een bijzondere avond, die zeer druk werd bijgewoond.

(L.P.)

Auteur L.P.