Archives du Théâtre 140


Verwarrende vermenging van abstraktie en historie. Yves Musard danst 'Antipodes'



De Standaard

18-2-1987

Verwarrende vermenging van abstraktie en historie

Yves Musard danst „Antipodes"

BRUSSEL — De in New York wonende en werkende Fransman Yves Musard is voor een kleine toernee in Europa. In België is hij deze week te gast in Théâtre 140 met "Antipodes". Deze solo-voorstelling, die uiteenvalt in een abstrakt-koreografisch (skulpturaal) eerste deel en een zeer grillig, kwasi-verhalend tweede deel, dat de abstrakte bewegingen van het eerste oplaadt met historische referenties, is door zijn intensiteit en eigenzinnigheid vaak zeer fascinerend.

Nochtans is wat Musard doet, op het eerste gezicht vrij eenvoudig. Zijn dans vertrekt vooral uit de ledematen, terwijl rug en hoofd ook in zeer ingewikkelde pirouettes waarbij armen en benen in zeer verschillende richtingen uitwaaieren, perfekt rechtop blijven. Op zich zijn die bewegingen gracieus uitgevoerd, met heel verzorgde poses van b.v. de handen, maar de sekwensen waarin ze getoond worden volgen het staccato ritme van een metronoom, waardoor een vloeiend geheel uiteenvalt in een zeer snelle, uitdrukkingsloos gebrachte opeenvolging van "stills". De expressie is hier teruggebracht tot de bevreemdende schoonheid van een perfekte marionet, waarvan alle delen in een willekeurige volgorde in het geheel komen te staan.

In het tweede deel heeft Musard een gek pakje aangetrokken, met een mutsje op het hoofd, en dit tweede deel wordt door klankmontages begeleid, in tegenstelling tot het klankloze eerste deel. En het zijn die klankfragmenten die, samen met enkele schaarse uitroepen en symbolische gestes, een soort vage betekenis geven aan wat je ziet. Maar onder die referenties, naar kloostergezangen, naar de 17de eeuw, naar "electric boogie" voel je door de onverschillige, strakke mechaniek van de dans een soort vertwijfeling of angst naar boven borrelen. De dans is één brok verwarring, opgesloten in een puristisch bewegingsarsenaal; die verwarring wordt onderstreept door de uitroep "C'est pas vrai" en zinloos geschreeuw.

Pieter TJONCK

Tot en met zaterdag in Théâtre 140, Plaskylaan 140, Schaarbeek, om 20 u 30.

Auteur Pieter T'Jonck

Publication De Standaard

Performance(s) Antipodes

Date(s) du 1987-02-16 au 1987-02-21

Artiste(s) Yves Musard

Compagnie / Organisation