12 / Donderdag 5 juni 1980

Claus filmt Vrijdag in Mariekerke

Hugo Claus heeft net, samen met de filmploeg die zijn kassucces «Vrijdag» in Mariekerke aan de schelde nabij St.-Amands verfilmt, het middagmaal gebruikt in de feestzaal van het càfé «Roxy». Een garnalencocktail met veel roze cocktailsaus, gekookte aardappelen, bloemkool in witte saus« worst en een «éclair» moeten de schare medewerkers en acteurs sterken voor de namiddagopnamen.

«Na «De Vijanden» was ik eigenlijk zinnens nooit meer achter de camera te gaan staan. Met een budget van slechts 3 miljoen en met dat onvoorstelbare geploeter in de Ardense sneeuw, heb ik zoveel van mijn droom moeten laten varen, dat ik dacht: nooit meer. Maar nu kunnen we «Vrijdag» verfilmen in veel comfortabeler omstandigheden. Het budget bedraagt 33 miljoen frank --deels gesubsidieerd door het ministerie van Nederlandse Cultuur en door het Produktiefonds — en met een professional als Ricardo Aronovich achter de camera, voel ik me een stuk veiliger. Alleen is het aantal draaidagen beperkt, zodat we werkelijk keihard moeten doorwerken.»

De «we» slaat dan in de eerste plaats op de vier hoofdspelers: Frank Aendenboom (Georges), Kitty Courbois (Jeanne), Herbert Flack (Eric) en Hilde Van Mieghem (Christiane).

Vrijdag is het dramatische verhaal van een gezin, waar vader Georges wegens incestueuse betrekkingen met zijn dochter de gevangenis ingaat. Tijdens zijn afwezigheid knoopt moeder Jeanne een relatie aan met de buurman, Eric van wie ze een kind verwacht. Het gevangenisleven verandert veel in Georges, die bij zijn thuiskomst alsnog weet het gezinsleven te hervatten

«Het is een klassiek stuk» zegt Claus bescheiden, «omdat het gaat over hoe mensen leven, moéten leven, kunnen leven».

(bij foto: Pastoor Pauwels, rechts, wil met de filmers niets te maken hebben)

CLAUS EN DE VROUWEN

" Hugo Claus verklaart zich uiterst gelukkig over de rolbezetting in de film.. Zijn vroegere levensvriendin

Kitty Courbois «is geknipt als Jeanne» en over Hilde Van Mieghem,' een ontdekking tussen de studenten van de Studio Herman Teirlinck, zegt Claus smakelijk: «Ze heeft, precies die mengeling van jonge vrouw en baby die ik zocht. Persoonlijk val ik nogal op dat soort vrouwen.»

In het filmscenario van « Vrijdag» werden heel wat accenten

verlegd t.o.v het toneelstuk. Weer Claus daarover: "Een film is geen weergave van mensen die praten. Dus werden alle toestanden waarover in het stuk gepraat werd, uitgewerkt tot actie-scenes, veelal teruggegrepen uit de herinnering van Georges. De film is dus, meer dan het toneelstuk, de visie van de vader, met zijn wensdromen, angsten en frustraties."

In de film zal Nederlands gepraat worden met een gebruik van Vlaamse woorden en zinswendingen.

Pastoor

Jan Pauwels is sinds elf jaar pastoor in Mariekerke. De producenten dragen de man niet in het hart, want naar verluidt, donderpreekt hij vanop de kansel tegen het «immorele, goddeloze in het werk van Claus». De filmlui mogen voor de middagmalen geen gebruik maken van het fraaie parochiecentrum en bovendien loopt bet sinds zijn tussenkomsten niet zo vlot met de aanwerving van figuranten. PastoorPauwels woont in een fraaie pastorij, tegenover de kerk, waar we hem net aantreffen met een jongeman die zijn huwelijksintenties komt kenbaar maken. «Kijk eens meneer, dat zijn allemaal leugens. Ik wil alleen niet betrokken wonden bij die filmmakerij. Vooral als blijkt dat men zonder mijn voorkennis briefjes in de bussen stopt en afspraken tracht te regelen. Ik ben vroeger aalmoezenier geweest bij de mijnwerkers in Marcinelle, daar ben ik echt fier over, en daar heb ik mensen ontmoet. Deze filmpaljassen daarentegen...'

(bij foto: Twee jongeren die een kans krijgen: Bert Dauive (Jackie), links en Hilde Van Mieghem (Christiane))

Vrijdag wordt voornamelijk gedraaid in Mariekerke en omstreken. De filmploeg zal daar nog ingekwartierd zijn tot18 juli met enkele korte onderbrekingen voor opnamen in leegstaande St.-Leonardgevangenis te Luik, de Daillykazerne in Brussel en het Gerechtshof op het Poelaertplein.

Claus wil met zijn prent klaar zijn tegen november. «Elf november zou prima zijn. Toen ging, elf jaar geleden, het toneelstuk in wereldpremiére in Nederland.

Paul Goris.