Het was één van die nachten geweest. Vrieskou. Blijven hangen in
En daar was ik de volgende avond wederom in
Ter zake nu. Als een knipmes boog men ons binnen en met een lichte blos van haast op de wangen bereikten we gezwind de pluche orche-stre plaatsen, onze ogen stralend van onwennigheid. En ziet, of liever hoort.
Un ballo op zijn kop
Je kan een opera ten uitvoer brengen met de volle nadruk op de handeling en de zangpartijen, waarbij het orkest in zijn schemerduistere bak (ik kan het ook niet helpen, zo heet dat) iets krijgt van een ondergeschoven strijkje dat begeleiden mag; - of je kan de handeling en zijn protagonisten als het ware laten propulseren, aanvuren en voortstuwen door een orkest dat zich in dit geval niet neerlegt bij een ondersteunende functie doch boven zijn loopgraaf uitstijgt en het scènegebeuren op gezette tijden tot relatieve nietszeggendheid en aangeklede handgebaren degradeert. (De veelgeroemde, maar in vele gevallen onuitstaanbaar halfslachtige "middenweg" breng ik moedig onder bij de eerste approche. Een beetje van dit en een beetje van dat leidt maar tot identiteitsproblemen.)
Om mij even tot mijn favoriete
Dankzij een weinig verbeeldingskracht zag men alles omgekeerd. Nee, niet de zaal stond op zijn kop, het orkest zat ondersteboven op het podium, zangers en koor waren horizontaal een halve slag om hun as gedraaid en hingen zich met de hoeven naar boven de longen uit het lijf te persen.
De gebalde bezieling van het
Music,
Waarover gaat het in de opera Un ballo in maschera! Ik voor mij merk weinig van de "
Zoals gebruikelijk was echter van de zangers zo goed als elke tweeëndertigste feilloos te horen, van het gezongen woord daarentegen niet één syllabe te verstaan. Neanch'io zuchtte A., gelijk in het bekende
Een loffelijk maar vruchteloos streven want de elegante, een beetje wuft-bevallige muziek die ideaal slank en toch schmeichelnd werd gespeeld, eiste terecht al snel de volle aandacht op. Daarbij komt nog dat ik graag naar het orkest kijk, hoewel het niet altijd een lust voor het oog mag heten tegen de uitgestreken, vaak zelfs geeuwende gezichten van matentellende paukenisten of trombonespelers aan te moeten kijken. Zelfs in dat opzicht werd het een welbestede avond. Niet alleen omdat Verdi het hele orkest de hele tijd door druk werk geeft,
En als je dan in de pauze of na afloop om je heen kijkt om te zien naar wie die vibraties al die tijd uit hadden moeten gaan, bevangt je een lichte paniek: lauw applaus, goudgetande grijsaards, dametjes - niet eens schaars gekleed, snoevende meneren in maatpak, voertaal Frans, welgeteld één lid van de jet set, maar dat zal wel een recensente zijn geweest... Belangstelling en appreciatie hielden niet over. Alsof het bon ton wezen zou om enkel en alleen de overbevolkte Munt een bezoek waardig te keuren! Komaan, volkje, wat is er aan de hand met een geoliede produktie, een gezellig avondje entertainment? Toch niet de met grote stelligheid vertreden opinie van onze gebrilde prins der public relations dat opera de vernieuwende spiegel, de experimentele smeltkroes van ons tijdsgewricht zou zijn, aangewezen om deszel-ves "complexiteit" te vertolken, zoals hij het laatst uitlei op de
Het onderste boven
De muzikanten, de zeldzaam vloeiend spelende houtblazers, de alerte slagwerker, zij verdwijnen weer naar hun intiem verlichte souterrain, er is hen al genoeg lof toegezwaaid. Hoe stond het eigenlijk óp het toneel? Wel, ausnahmsweise werd er niet zozeer gestaan, de zangers en zangeressen trokken acceptabele mensengezichten en bewogen voor één keer iets minder houtenklaasachtig dan in het
En de zangers? Zij zongen. Juan Lloveras met een
Toen we buitenkwamen beving ons weer één van die nachten. Als een trouwe hond sloeg het Voertuig aan. Een forse dot gas overstemde het gekef van de madammen in een bontjas.
Auteur Werner Van den Mooter
Publicatie Etcetera, 1986-04, jaargang 4, nummer 13, p. 33
Trefwoorden orkest • ballo • maschera • zangers • handeling • opera • verdi • beetje
Namen Amelia • Arthur Fagen • Bayreuth • Beetje Proustiaans • Duitse • Elizabeth Bainbridge • Franse • Gent • Germaanse • Gesamtkunstwerk • Internationale Operaconferentie • John Fogerty-fan • Karl Böhm • Land wo • Maestro • Maria Callas • Monica Pick-Hieronimi • Moshe Leiser • Muntschouwburg • Muziektheater • Parijs • Pierre Boulez • Shakespeariaanse • Spaans • Tristan und Isolde • Verdi's Un • Werner Van den Mooter • Wilhelm Schön • Zitronen
Development and design by LETTERWERK