Foto
I shall try and go on all the same, a little longer, my thoughts elsewhere, I can't stay here. I shall hear myself talking, afar off,...talking of myself, my mind wandering, far from here, among its ruins." (Malone Dies)
Het voornemen klinkt kordaat maar heeft hem bloed en tranen gekost; hij moest opboksen tegen zijn provinciaal- burgerlijke, protestants-
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Schrijven was 'kruipen' voor Beckett, afdalen in de krochten van de geest. Verdwalen om zichzelf en de ander te vinden. Deze obsessieve bezigheid, gedoemd tot mislukken, noemde hij opgravingswerk, onto-spe-leologie. Eerst was ze sterk persoonlijk gekleurd. Geleidelijk echter slaagde hij erin om de (zelfportretten, herinneringen, en concreet-realistische verwijzingen dusdanig te bewerken dat ze onherkenbaar werden of slechts de mens en zijn wereld lieten doorschemeren. Tijdens een alchemistisch proces in tientallen fasen herschikte hij het biografische materiaal, simplifieerde het zodanig dat het zijn genetische structuur vrij gaf.
Horten en stoten
Van de woordspelingen en erudiete allusies in
Toch slaagde hij erin om verder te schrijven aan gene zijde van dit eindpunt. Voorbij die grens van onthechting, ontheming en desincarnatie werd minder meer. Dit geldt vooral in zijn stukken voor theater, radio en televisie. Hierin probeerde hij zich te ontspannen en te ontsnappen aan zijn proza, dat hij veel belangrijker vond. Maar hij raakte er even onherroepelijk in verstrikt. Toch voegen de uitpuring en condensatie van dit werk er een lyrische, visionaire en metafysische dimensie aan toe. Tijd en ruimte, plot en personage, tempo en toon, geluid en stilte, stilstand en beweging, licht en donker worden naar hun existentiële en artistieke waarde geschat in wat sommigen zien als een nieuw genre: performance poems. Verhaal en ervaring worden afgekalfd tot op hun dramatisch bot. Representatie en presentatie neigen trillend naar elkaar. Voeg daarbij Becketts vertalingen van eigen en andermans geschriften, waarin zijn omstandig, strak gedisciplineerd onderzoek naar de taligheid van het bestaan als schrijver en mens een extra dimensie kreeg.
Schrijven en leven vielen samen voor hem. Beide zijn onverwoestbaar, niettegenstaande zijn schijnbaar pessimisme en de ontmenselijking van zijn personages tot eenzame stemmen. "We are born astride the grave." Of: "Birth was the death of him." En : "
Perfectionisme
Misschien geeft Becketts literaire nalatenschap ons meer inzicht in het scheppingsproces. Geenszins kan ze het magnetisme van zijn creaties teniet doen. Of ze hun integriteit zullen bewaren is een andere zaak. In al zijn perfectionisme heeft Beckett er tijdens zijn leven angstvallig over gewaakt dat zijn teksten niet werden bewerkt of misbruikt. Dit ging van onooglijke details tot radicalere ingrepen, zoals pro-dukties van
Om nog te zwijgen van de irriterende critici, wier hete adem Beckett steeds in zijn nek voelde. Voor de Ier geen vuiger scheldwoord dan 'criticus.' Ofwel vergeleken ze hem met
Johan Callens
Auteur Johan Callens
Publicatie Etcetera, 1990-03, jaargang 8, nummer 29, p. 14-15
Trefwoorden beckett • becketts • malone • murphy • perfectionisme • leek • zijn • eindpunt • eenzame
Namen Alma Mater • Breath • Catas-trophe • Dart-mouth • Dublin • Duitsland • Ecole Normale Superieure te Parijs • Eisenstein • Engelse • Frankrijk • From the • Godot • Ierse • Indeed • Jane Bown • John Cage • Joyce • London • Molloy • Murphy • Ohio State • Onnoembare • Reading • Roussillon • Samuel Beckett • Thomas McGreevy • Trinity College • Ussy • Wachten • Washington • Watt • Whoroscope
Development and design by LETTERWERK