De aflossing van de wacht aan de top van de
Na vijfentwintig jaar acteren bij het
H.V.D.B.: "Je formuleert het misschien anders maar eigenlijk bedoel je: Hoe komt het datje zolang blijft? Daar zijn twee redenen voor. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik opgesloten zat omdat ik buiten het
Zijn er opvallende cesuren in het artistiek beleid geweest?
H.V.D.B.: "Ik vond het aantreden van
Een dure jongensdroom?
Toch wou je twee jaar geleden nog weg?
H.V.D.B.: "Ja, daar was sterk sprake van. We hadden plannen om iets op te starten en in het
We dachten eraan een stadsgezel-schap te vormen. Er is trouwens veel goodwill getoond. Als we van de bestaande ruif wilden eten, wisten we dat we het nooit gingen krijgen en terecht. Maar toch hadden we de pretentie om te zeggen: dat komt deze heren, die al wat ouder en wijzer zijn, toe. Natuurlijk werden onze plannen realistischer naarmate we met beleidsmensen gingen praten. Onze eisen waren namelijk vrij groot en daar stond niet direct veel tegenover. We spraken van twee of drie stukken. Maar we hadden niet de moed om zeg maar zoals
Dus één van onze beste acteurs besluit directeur te worden. Wat trok je daar in aan? Hoe schat je de consequenties in ?
H.V.D.B.: "Ik ben niet over ijs van een nacht gegaan. Deelname aan de beleidsgroep en de ambitie om impact te hebben op hoe een gezelschap er moet uitzien, wijzen ook al in die richting. Ik heb geen enkel probleem om in die andere stoel te gaan zitten en een aantal jaren niet meer te spelen. Ik ben niet beschaamd als je mij een van de beste acteurs in
Welke beleidslijnen wil je uitzetten?
H.V.D.B.: 'Ik heb aan het gezelschap gezegd dat als ik directeur werd, ik het gezelschap volledig zou overnemen met de bedenking dat we dat na een of twee jaar evalueren en conclusies trekken. Een directeur legt een belangrijke claim op het gezelschap door de manier waarop hij de mensen motiveert. Ik ben uitgegaan van carte blanche voor iedereen. Los van het repertoire wil ik in de buik van zo een gezelschap aan een soort totale revisie doen, laboratoriumwerk dat niet direct hoeft naar buiten te komen zodat we op alle niveaus kunnen herbronnen. Ik denk dat het
(Her)scholing
Is jouw opzet te vergelijken met de
H.V.D.B.: "Neen. Dat was een tweede plateau. Ik bedoel eerder dat er gewerkt moet worden, lessen gevolgd. En dat die dingen dan repercussies hebben op wat er op de scène gebeurt. Er zijn een aantal goede regisseurs langsgekomen die in de andere
Met welke werkinstrumenten wil je dat realiseren ?
H.V.D.B.: "De première is achter de rug en er is nooit een evaluatie. Dat vind ik verkeerd. Men moet de moed hebben daarover te praten. Tweede middel is, los van de produktie, praten
over het theaterlandschap in
Hoe buig je de terugloop van de toeschouwers bij de
H.V.D.B.: "Daarvoor verwijs ik je naar KNS en
Ik heb iets tegen de term 'repertoire'. Maar als men dat vertaald heeft in gevestigdheid en conservatisme klopt het. Die naam moet dus weg. Ik steun daarom het decreet
Kan je het proces van theatermaken beïnvloeden of is de structuur dusdanig dwingend?
H.V.D.B.: "Als dat laatste moet dienen om een falend beleid goed te praten, ben ik niet akkoord. Dan moet je een topmanager of zo aan het werk zetten."
Eigen dramaturgie
De A 's toonden weinig dynamiek op het vlak van eigen dramaturgie.
H.V.D.B.: "Daar ben ik het volkomen mee eens. Men heeft te gemakkelijk gezegd: dit is geen goed stuk. En dan spreek ik nog niet over de manier waarop men het al die jaren gedaan heeft. Er moet absoluut in risico geïnvesteerd worden. Ik geloof 100 % in de eigen dramaturgie in zijn breedste zin: de inhoudelijke lezing, de vormgeving in acteren,kostuums, decors. Het is de startbasis. Het dramaturgenbureau ga ik uitbreiden. Dat wordt een bureau en niet één man met een begeleidende funktie naar het spektakel toe. Het schrijven van programmabrochures en publikaties zal tot een minimum beperkt worden."
Er volgen dus ook schrijfopdrachten?
H.V.D .B.: "Ja, maar ik heb behoefte aan mensen die buiten lopen en een zender-funktie vervullen. Leyers-Peeters is zo een duo of
Het
H.V.D.B.: "We doen wat met de jeugdtheaters en
Mag ik besluiten dat je niet aan je fin-de-carrière toe bent?
H.V.D.B.: "Ja. Ik geloof dat hier een wil aanwezig is die ik bij de andere niet in dezelfde mate gezien heb. Ik zeg systematisch alles af wat acteren betreft, want ik kan geen vier weken naar de plateau toe. Enkel presentatiewerk op televisie blijf ik doen als een hobby. Ik wil me niet tussen vier muren begraven. Een artistiek directeur moet praten met mensen en het is goed dat die mensen weten met wie ze praten!"
Daan Bauwens
Auteur Daan Bauwens
Publicatie Etcetera, 1991-09, jaargang 9, nummer 35, p. 14-15
Trefwoorden gezelschap • praten • beleidsgroep • directeur • demedts
Namen A-gezelschappen • Arca • Brulin • Dewael • Don Quichotte • Fabula • Gent • Hugo Claus • Hugo Van den Berghe • Jaak Van Schoor • Jan Decleir • Johan De Boose • KVS • Luc • Marijnen • Misdaad • NTG • Nieuwpoorttheater en Vooruit • Perceval • Roobjee • Tom Lanoye • Vlaanderen • Wajda
Development and design by LETTERWERK