Archief Etcetera


Inhoudstafel



Inhoudstafel

transreligiosa

EEN THEMANUMMER IN SAMENWERKING MET DE BEURSSCHOUWBURG

DE VIER KOLOMMEN

Waarover we bet hebben als we over tolerantie praten

Als tolerantie een deugd is, dan moeten er in principe ook methoden en technieken bestaan om die deugd te bevorderen. Marc Hooghe over de geschiedenis van het begrip tolerantie.

Tegen de nieuwe heidenen

Tolerantie is een alibi voor onverschilligheid geworden, schrijft Frank Vande Veire. Multiculturalisme is een in wezen xenofobe idealisering van de andere 'culturele identiteiten', terwijl we ons afschermen van de boodschap van het joods-christelijke monotheïsme.

Woord, buid, sluier. Omtrent beeld en monotheïsme

Barbara Baert over de functie van het beeld bij de drie grote monotheïstische godsdiensten, jodendom, christendom en islam. En over de zwartwitfoto's van gesluierde vrouwen van de Iraanse kunstenares Shirin Neshat.

Cultureel pluralisme avant la lettre: bet Osmaanse Rijk

In het Osmaanse Rijk leefden diverse volken (talen en religies) eeuwenlang tamelijk harmonieus samen dank zij een soort Belgische staatsstructuur. Raymond Detrez over het 'milletsysteem'.

Theater van de sjtetl tot Antwerpen

'De Vlaming heeft het theater lief en het zal ons niet schaden te tonen dat ook de jood het liefheeft.' Aldus het Antwerpse weekblad De Joodse Pers in 1935. Isabel Verdurme over de joodse identiteit tijdens het interbellum.

Pier Paolo Pasolini. 'Mijn innige, diepe, archaïsche katholicisme'

Pier Paolo Pasolini kreeg voor zijn film Teorema een katholieke filmprijs èn een proces wegens obsceniteit. Luc Devoldere over de'postkatholiek' Pasolini.

Alimentation générale

Je ine souvieiis en andere teksten van theatermaker Mohamed 'Ben' Benaouisse.

Van het trancehuis naar het theater

Opgroeien in een islamland is leren leven met een gedragscode. Kiezen voor een artistiek beroep is zowat het moeilijkste dat er is, zeker voor een vrouw. Leïla Houari.

51

Het dansen gedanst

Rudi Laermans over Blueprintvan David Hernandez

Parodiërende theatraliteit

Raf Geenens over Verosimile van Thomas Hauert/Cie ZOO

Spreken met beelden

Sally De Kunst over De onverschilligen van ZT Hollandia

Woede en verwondering

Loek Zonneveld over 2x2 = 5 van 't Barre Land

Hoog oplaaiend vuur en onderkoeling

Rud Vanden Nest over de Aïda van Robert Wilson en De Munt

Jungle in een wijdzittend theaterjasje

Peter Anthonissen over Olie op Duke van Benjamin Boutreur

Wat is nodig?

Aïsja en de vrouwen van Medina (Onafhankelijk Toneel, Rotterdam) moest afgelast worden: Aïsja, de jongste vrouw van de profeet Mohammed, mocht niet op het toneel. Hoe denkt regisseur Gerrit Timmers over de relatie tussen kunst en religie en over een verdere samenwerking met moslims in het theater?

'Voor de moslim is kunst in de eerste plaats leven'

Nedjma Hadj in gesprek met de Algerijnse antropoloog, psychoanalyticus en geschiedschrijver Malek Chebel.

Reflections in J

Anthony Coleman over de ambivalentie van de Radicale Joodse Cultuur.

De mystieke omweg in bet werk van Rachid Koraïchi

Nedjma Hadj vertelt Rachid Koraïchi.

Tussen Opus en Opera Dei. Over religieuze muziek

Religie is overgave, maar geen blinde overgave, want die is meestal geen gave maar vraatzucht. Religie vergt afstand. Dat maakt de muzikale vertolking van de religie zo delicaat. Patrick Vandermeersch.

Een complete inventaris van alle etcetera's op

http://etcetera.vgc.be


Development and design by LETTERWERK