Acteren:
acteren
In het septembernummer 2003 van Etcetera publiceerden we Elf stemmen over theaterauteur en theatertekst waarin we de grote diversiteit van schrifturen in het actuele theater aan de orde stelden. Het was toen reeds de bedoeling een gelijkaardige 'operatie' uit te voeren omtrent de actuele vormen van acteren. Dat bleek echter moeilijker dan verwacht; we ontvingen onder andere mails van door ons aangesproken acteurs waarin ze omstandig beschreven waarom ze er niet in slaagden te beschrijven...
Theatermakers die zelf teksten schrijven zijn het gewend hun gedachten te verwoorden. Voor acteurs -zelfs voor diegenen die meestal een op taal gericht theater spelen- ligt dat anders. In zekere zin is zelfreflectie voor een acteur geheel uit den boze. Wie, terwijl hij speelt, begint na te denken over wat hij nu eigenlijk aan het doen is, snijdt zichzelf de pas en de adem af; acteren is immers gebaseerd op die vreemde, paradoxale mengeling van bewustzijn en niet-bewustzijn. Een acteur vragen te vertellen hoe hij speelt en waarom hij dat zo en niet anders doet, roept het verhaal op van die duizendpoot aan wie de mier -of was het de kever?- vroeg hoe hij dat nu eigenlijk deed, al die poten bewegen en zich nog verplaatsen ook, zonder in een knoop te geraken. Sindsdien zit de duizendpoot langs de kant van de weg na te denken en is hij niet meer in staat nog één van zijn duizend pootjes te verzetten.
Dat is wellicht de reden waarom er globaal gezien weinig over acteren geschreven wordt; in het
Wat wij hier aan tekstmateriaal over acteren bij elkaar brachten bevat dus zeker geen volledige 'stand van zaken van het theaterspelen vandaag'. In zijn tekst
van het acteren in het
Wat opvalt in al deze bijdragen is dat er eigenlijk weinig over psychologie gesproken wordt, daar waar in het traditionele, 'realistische' theater de zielenroerselen van personages toch centraal staan. De hier opgeroepen vragen kaatsen heen en weer tussen techniek of persoonlijkheid, tussen métier of intuïtie, tussen spelen, tonen of zijn, tussen fictie of werkelijkheid, tussen liegen of de waarheid spreken. Misschien is het ook wel die laatste tegenstelling die spelers ervan weerhoudt over hun praktijk te reflecteren.
4
9 9 9 etcetera 91
Publicatie Etcetera, 2004-04, jaargang 22, nummer 91, p. 4
Trefwoorden acteren • duizendpoot • acteur • stelden • buigt • actuele • verwoorden • persoonlijkheid • speler • theatermakers
Namen Barre • Ceremonia • De Tijd • Eric De Volder • Etcetera-dan • Het Theaterfestival • Lucas Vandervost • Nederlandse • Oefeningen • Sara De Roo • Verhalen • Vincent van den Berg • Vlaamse • Wayn Traub
Development and design by LETTERWERK