Comme tout le monde
Over Zaï Zaï Zaï Zaï van Jean-Benoît Ugueux en Anne-Cécile Vandalem
Comme tout le monde. Twee zoutzakken voor een televisieapparaat, met pathetisch zielige herinneringen, met een liefdesleven dat niet verder reikt dan het kanaal van
1
Zaï Zaï Zaï Zaï is een onvervalste maatschappelijke satire, die zijn literaire tegenhangers vindt in de traditie van F. Scott Fitzgerald's The Beautiful and the Damned, de recentere
Het is precies deze mengeling van verveling en onderdrukt geweld die in Zaï Zaï Zaï Zaï trefzeker wordt neergezet, zij het dan niet in de trendy ravetempels van
kende talkshow', waarin ze elkaars angsten met een bot keukenmes uit de wonde drijven. Elke dagelijkse handeling van het koppel wordt ‘geglamouriseerd': het koken van de lunch wordt een item in een
Het is die onderliggende wreedheid die in elk van de reality
In Zaï Zaï Zaï Zaï krijg je de onderkant te zien van de reality TV, de constructie van de ‘werkelijkheid'. De drukpers van onze beleving.
2 Als je op een gemiddelde televisieavond al zappend over de netten glijdt, weet je het wel zeker: de behoefte aan glamour, aan een gepolijst stukje exotiek in de spotlights, is nog nooit zo populair, zo wijdverspreid geweest. Waar glamour vroeger een chique haute couture aangelegenheid was, op maat gesneden van goddelijke monsters als
In een eerste etappe werd de glamour ontrafeld en tot prêt-à-porter verbeuzeld op de soapmarkt. Niet langer ingesnoerd in één lichaam of één film als droomschip voor het verlangen, werd het sterrenstof uitgesmeerd over ontelbare karakters, avond na avond op de buis, in herkenbare en erg vergelijkbare settings. Meer en meer krijgt de vorm de overhand op de precieze invulling van verhaallijn, acteurs en karakters. Heel wat van de langlopende soaps draaien hopeloos in het rond. Met
En dat is precies wat er na zoveel jaar braaf passief soapkijken is gebeurd. De kijker heeft de spelregels geïncorporeerd en stelt zijn leven ter beschikking om de machine te laten draaien. De gewone man stapt in het keurslijf van de thema's, settings en formats van glamour en soap, en leeft zijn eigen droom. Op exotische eilanden, omringd door droomdates, of op het spreekwoordelijke onbewoonde eiland, waar de Mens met zijn eigen wil en lichaam wordt geconfronteerd, of in de kantoren van de allerrijksten, waar de doordeweekse management accountant in enkele weken tijd kan opklimmen tot de rechterhand van
De reality-soap draait op onze fascinatie voor het ‘reële': echte mensen in echte situaties, het zou jij of ik kunnen zijn. Echte mensen die ook echt kunnen worden gekwetst, verleid, gedumpt of gekraakt. Echte mensen die als ze te veel drinken op de vuist kunnen gaan of hun lief bedriegen, en het hem/haar achteraf met heel veel spijt en tranen voor de camera moeten vertellen. Of de ultieme uitschieter: echte mensen die worden overgeleverd aan een ‘primitieve stam' (geen echte mensen?) ergens in diep donker
Rode draad doorheen al deze formats is de drang naar het opulente, naar het overdadige, naar datgene wat de mens over zijn fysieke, morele en psychische grenzen trekt. Datgene wat in eerste instantie choqueert, maar in tweede des te meer aantrekt. De onontbeerlijke ingrediënten van een saillante soap: seks, drank, overspel, macht en geld. Heel veel geld. Tot daar toe, er is menig kunstenaar die zich evengoed in dit laveloze gebied ophoudt, en meent hiermee aan de grenzen van de subversie te raken.
Wat echter opvalt bij reality TV is precies dat het zich niet voordoet als een constructie, maar zich zorgvuldig vermomt als de waarheid, als de realiteit zelf, onversneden en recht voor de raap, en daarom een revolutionaire stap in de televisiegeschiedenis. Hetgeen natuurlijk klinkklare onzin is: de deelnemers mogen dan geen acteurs zijn, maar ze zijn door hun kijkervaring en hun kennis van de gebruikte formats zozeer gemodelleerd dat ze in hun houding en reacties geen centimeter afwijken van de voorgeschreven rollen van het brave entertainment. In theatertermen zou je kunnen stellen dat
reality TV gestructureerde improvisatiesessies zijn, maar dan wel met een ongelofelijke inperking van mogelijke parameters. Ze zijn gescreend, gemonitord, gecut, gepasted en gehersenspoeld tot hun ‘spontane' reacties precies passen in het voorgeschreven frame van de voor elke serie compleet gelijke opbouw van spanning, concurrentie, conflictgerichte confrontatie en hebberige overwinningsdrang. Het zijn personages die in hun ‘werkelijke' leven niets liever willen dan ‘ster-dj, stervoetballer of model' te worden (dixit één van
Wat
Comme tout le monde.
3 Om terug te komen op de evolutie van de ‘glamour' als term, is dat een interessante vaststelling. Ons begrip van glamour is verschoven van de ‘personality' van enkele exclusieve sterren, afgeschermd van de wereld in een onbereikbaar niemandsland –en dus bij uitstek de stof waaruit dromen gemaakt worden– naar het ‘democratische' middenveld. Er is niet langer een persoonlijkheid nodig; er is enkel nog de mal, de persvorm, waar iedereen die het wil zich kan inwringen, om zichzelf op de markt te presenteren. Het misverstand is niet, dat al die deelnemers aan talkshows, reality-reeksen of spelprogramma's niet zouden beseffen dat zij een rol spelen en meedraaien in een commercieel spel van verleiding. Het misverstand is, dat zij wel denken hierin een bepalende rol te kunnen spelen, dat zij de functie van een ‘personality' vertolken, en niet die van het volkomen inwisselbare vulsel voor de gestroomlijnde vorm, die zichzelf precies verkoopt door de bereidwilligheid van zovele anderen om zichzelf te promoten. Veel van de kandidaten leven in de onterechte veronderstelling dat zij zelf het originele product zullen worden, dat vervolgens door alle smachtende ongelukkigen zal worden geïmiteerd en aangekocht. Ze leven in de absurde hoop dat een moment in de spotlights ook werkelijk de realiteit zal veranderen. Dat alle banale alledaagsheid ineens in rook zal opgaan, en het krap zittende schoentje de voet zal passen. Of met andere woorden, ze koesteren de gedachte dat de glamourfactor nog steeds werkt volgens het oude model: als een mantel rond de persoonlijkheid van een ster, die vanaf dan door iedereen als een sprookjesheld zal worden behandeld. Terwijl de glamour allang niet meer afstraalt op wie hem draagt, maar zelf de focus van de hysterie is geworden.
Het geconstrueerde sprookje werd opgegeven voor een ogenschijnlijk haalbare, realistische change of life die de kijker niet zozeer responsabiliseert –door hem een forum te geven voor de publieke ontwikkeling van zijn persoonlijkheid– maar hem veeleer culpabiliseert, door hem voor te liegen dat het leven maakbaar is, en dat het assertieve, aangepaste en agressieve individu wel degelijk in staat is om zijn droom waar te maken. In tegenstelling tot de meeste passieve ongelukkige kijkers onder ons, bij wie zoiets nog niet meteen voor de hand ligt.
Reclame en televisie, maar ook glossy bladen als Flair en
4 Dat is nu precies het verhaal dat in Zaï Zaï Zaï Zaï met grimmige humor wordt verteld. De theatervorm is in dit geval een interessante keuze. Door de verschuiving in medium, van televisie naar theater, valt de vanzelfsprekendheid van de ‘realiteitsclaim' van het format weg. De constructie van de zogenaamde ‘spontane' werkelijkheid wordt in het theater opnieuw zichtbaar. Waar het televisieformat pretendeert het te hebben over ‘echte' mensen, en ‘echte' emoties, en dus over een werkelijkheid die niet is gemedieerd, geïnterpreteerd of gemanipuleerd, geeft het theater – dat niet over visuele tools als montage of voice-over beschikt, noch over de eindeloze opnameperiodes waarin materiaal kan worden verzameld –opnieuw een ‘hier en nu'-aspect aan het ‘reële'. Ongecut, ongecensureerd. Met de camera's zichtbaar in beeld, de verveling van het alledaagse onoverkomelijk, zonder reclamebreaks of hippe interventies. Het fijne daaraan is, dat het theater, als medium van de leugen dat mijlenver staat van het leven van de ‘gewone' mens, precies door het doordrijven van die leugen – door overdrijving, pastiche, satirisch taalgebruik, set-constructie – toont wat met zoveel werkelijkheidszin in de populaire media verborgen blijft. De buik van het sprookje, vóór het werd platgeslagen onder het allesverslindend verlangen naar werkelijkheid. De virtuoze leugen die in al haar wreedheid precies spreekt over wat ons drijft en bezighoudt. De constructie is wat kunst eigen is: de afstand. De ontwrichting die gecreëerd wordt ten opzichte van het reële is precies wat het reële zichtbaar maakt. De aanspraak op het ongemedieerde tonen, toont uiteindelijk niets, maar verbergt enkel zijn constructie. Als denkoefening interessant, als theater hilarisch.
Zaï Zaï Zaï Zaï
VAN EN MET Jean-Benoît Ugeux en Anne-Cécile Vandalem
PRODUCTIE
DECOR Herman De Roover
Auteur Elke Van Campenhout
Publicatie Etcetera, 2005-06, jaargang 23, nummer 97, p. 38-42
Trefwoorden glamour • reality • tout • hippe • spotlights • vandalem • doordeweekse • ugeux • compleet
Namen Afrika • American Psycho • Amerika • Anne-Céline Vandalen • Audrey Hepburn • Brooke • Cosmopolitan • Don De Lillo's Cosmopolis • Donald Trump • Flairleven • Glamorama-uitspattingen van Brett Easton Ellis • Gloria Swanson • Karl van den Broeck • Kortrijk • Marlene Dietrich • Medeakleed • Met Zaï Zaï Zaï Zaï • Niki • Patrick Bateman • Serge Leblon • Spaanse • TV-reeksen • The Bold and the Beautiful • Victoria • Vlaamse • WIBRA-artikel • Waalse
Development and design by LETTERWERK