Werkt dat, als iedereen altijd bij jou thuis komt spelen?
Wat als iedereen altijd bij jou thuis komt spelen?
Huidige en Toekomstige Vragen voor
Tegenwoordig staat de ontwikkeling van dans in
Een project van consultatie
Aanvankelijk gerealiseerd als een eendaags evenement gedurende het Tanz im August-festival in
gebouw van een dergelijke locatie zouden verlangen 2. een taxatierapport op te stellen dat gebaseerd is op deze bevindingen en dat gehanteerd zou kunnen worden
tijdens de ontwikkeling van het gebouw 3. een profiel op te stellen van het toekomstige publieke ge-
bruik van het gebouw en van de mensen die het gebouw
zouden inpalmen 4. te reflecteren over de traditionele en hedendaagse ideaal-
beelden van het studio-ontwerp voor dansproducties, en dit door middel van een reeks publieke debatten en evenementen
Onderliggend resoneren ook vragen over het effect van historische modellen – zoals die ontwikkeld werden vanuit hun relatie tot het klassieke ballet – op het studio-ontwerp; en ook over de kwestie of hedendaagse architecturale
ontwerpen/concepten en praktijken adequate oplossingen bieden voor deze progressieve en zich steeds ontwikkelende kunstvorm. Inherent aan deze discussie is ook de vraag naar de vertakkingen of verworteling van een dergelijk gebouw in de stad; en eveneens naar het samenspel van esthetiek als de betekenaar van haar identiteit versus een site voor creatieve praktijken, die door de aard van haar ontwerp net de productie van inhoud zelf wil aanvuren.
Dit is precies het punt waarop coming soon zich in twee hoofdlijnen opsplitst. Eén hoofdlijn betreft de rol die een dergelijk gebouw voor de dansgemeenschap in
Om deze hoofdlijnen enigszins inhoudsvol te kunnen bevragen werden twee strategieën geïmplementeerd. Ten eerste werd per e-mail een uitnodiging rondgestuurd naar meer dan vierhonderd mensen uit de lokale dansgemeenschap
in
krijgen indien ze vrij de keuze hadden. Hierbij werd zowel naar een praktische mogelijkheid gepeild als naar wat in hun dromen het meest gegeerd zou zijn. Het peilen naar hun noden en besognes bij de uitbouw van een dergelijk gebouw; naar de manier waarop de administratie zou kunnen functioneren; het bevragen van potentiële gebruikers, situaties en andere ‘bezetters' (wel of niet aan dans gerelateerd) – dit alles verschafte niet alleen inzicht in persoonlijke noden, maar ook in de manier waarop de leden van deze distinctieve gemeenschap hun praktijk zouden willen relateren aan de bredere gemeenschap. Ten tweede werd er, om deze bevindingen in een breder kader te kunnen schetsen, een online vragenlijst (betekenisvol en nauwgezet ontwikkeld aan de hand van deze interviews) opgesteld en rondgestuurd in de dansgemeenschap, zowel op lokaal als internationaal niveau. Uit een lijst van vijfhonderd namen werden 88 antwoorden gecompileerd in een 27 pagina's tellend rapport, dat aldus een gedetailleerder overzicht wist te bieden. De initiële resultaten van deze consultaties, die respectievelijk in een video-installatie en een taxatierapport gecompileerd werden, wijzen erop dat, indien men het interieur van het gebouw bevroeg, men een variëteit aan ruimtes verlangde, die een ‘multipliciteit' aan noden zouden kunnen lenigen in een constellatie die aldus de vorm van een gemeenschapsgericht gebouw zou aannemen. Dit zou ‘de onderlinge communicatie en uitwisseling voeden, door ruimtes voor ontwikkeling, experiment, risico en innovatie te bestemmen, net zoals dit wederzijds vertrouwen, respect en ondersteuning onder haar gebruikers zou faciliteren.'
Enkele anonieme citaten uit het rapport:
Naar mijn aanvoelen moet een studio een zekere flexibiliteit bezitten zodat ze bepaald en betekend kan worden door de kunstenaars die het gebouw op dat moment bezetten.
Een praktische en makkelijk aan te passen ruimte die de dansgemeenschap uit
Openstaand voor choreografen van verschillende strekking, die allen met regelmaat en integriteit hun werk produceren. Zonder hiërarchie, maar wel expliciet choreografen aanmoedigend die in
Studio-oppervlakte
Onder 30m2 2%
30 - 50m2 10%
50 - 80m2 10%
80 - 120m2 38%
120 - 150m2 25%
Meer dan 150m2 14%
Plafondhoogte
2.4 - 3m 2%
3 - 4m 8%
4 - 5m 36%
5 - 6m 35%
6 - 7m 9%
Hoger dan 7m 11%
Vorm van de studio
Rechthoek 74%
Vierkant 21%
Vloertype
Hout 40%
Ander type 8%
Verwarming
Vloerverwarming 22%
Geen voorkeur 21%
Ander systeem 5%
Koelingsysteem
Airconditioning 24%
Plafondventilator 37%
Niet nodig 40%
Ramen
Met 96%
Zonder 8%
Afmetingen en locatie van het raam
Vloer tot plafond 44%
Natuurlijk licht
Niet echt belangrijk 6%
Niet belangrijk 6%
Lichttype
Neon 23%
Speciale belichting die daglicht nabootst 60%
Uitzicht
Niet echt belangrijk18%
Niet belangrijk 6%
Spiegels
Ja, ik geef er de voorkeur aan met spiegels te werken. 37%
Nee, ik geef er de voorkeur aan niet met spiegels te werken 39%
Geen belang 24%
Gordijnen ter afdekking van de spiegels
Ja 84%
Nee 10%
Geen belang 10%
Balletbarre
Ja 26%
Nee 45%
Geen belang 30%
Pilaren
Ja 7%
Nee 81%
Geen belang 11%
Heb je je eigen studio nodig?
Ja 32%
Nee 9%
Afhankelijk van het project 59%
Zou je willen delen?
Ja 38%
Nee 5%
Afhankelijk van het project 57%
Zo ja, met hoeveel andere personen?
1 12%
Meer dan 1 19%
Afhankelijk van wie 60%
Hoe vaak zou je een studio gebruiken?
Dagelijks 32%
Wekelijks 4%
Afhankelijk van het project 62%
Zou je graag een studio hebben waarin je...
Geluid kan opnemen 58%
Een kantoorruimte kan onderbrengen 44%
Ben je van mening dat er kunstenaarsresidenties zouden moeten zijn?
Ja 67%
Nee 9%
Niet zeker 25%
Zo ja, hoe lang zou volgens jou een residentie moeten duren?
Tot 3 maanden 56%
Tot 6 maanden 18%
Tot 1 jaar 8%
Iets anders 19%
Ratio van ruimtes als lesruimtes tot artiestenstudio's
25% als lesruimte 40%
50% als lesruimte 7%
75% als lesruimte 4%
Studio's kunnen als beide functioneren 41%
Iets anders 9%
Waar zou je willen dat dit gebouw zich in
Mitte 63%
Prenzlauerberg 53%
Technische vereisten in elke ruimte
Verlichting 50%
Aansluiting voor i-pod 60%
Versterker 78%
Luidsprekers 91%
dvd-speler 67%
Videorecorder 49%
Videoprojector 31%
Zou je de ruimte willen veranderen terwijl je er in werkt?
Ja 61%
Nee 39%
Een plaats gewijd aan faciliteiten en voorzieningen voor kunstenaars om te werken, te studeren en hun werk te ontwikkelen, dat ontsloten kan worden voor het algemene publiek. • Studio's zouden moeten functioneren als gemeenschappen.
Terwijl deze niet uitgaan van exclusieve situaties, doen er zich soms situaties voor waarin het duidelijk is dat deze niet voor iedereen bestemd zijn. Volgens mij is dit een belangrijk idee om in het achterhoofd te houden, omdat ze het belang aankaart van een dialoog tussen mensen die een ruimte delen.
Ik stel me een plaats voor die conceptueel gegrond is in de notie van performance als een temporeel ontwerp van ruimte en ervaring (setting). Geen plaats waar dans of choreografie begrepen wordt als enkel afhankelijk van lichamen die de ruimte nodig hebben om er zich doorheen te kunnen bewegen.
Ik wil een dergelijk ‘huis' niet, en naar mijn mening is de aard van de belangen die een leidinggevende groep voorstaan, erg dubieus. Mijn voorkeur gaat uit naar een neutrale leidinggevende groep zonder lokale verankering. Het is belangrijk dat de leidinggevende groep niet uit reeds bestaande structuren worden opgevist.
Volgens mij moeten dans en theater benaderd worden als visuele kunst en geluidskunst, en moet ook hun ontwikkelingsproces aldus bekeken en benut worden.
Ook een ruimte voor de ontwikkeling en presentatie van visuele kunst zou een enorme troef zijn. Het zou zeer inspirerend kunnen zijn om ook visueel gestimuleerd te worden, en dans op die wijze aan te sporen zich niet zo uitsluitend op zichzelf te verlaten.
Ik zou graag een ruimte ter beschikking krijgen waar ik de tijd heb om meer dan één stuk te ontwikkelen.
Zolang het management van de structuur maar onafhankelijk blijft van de universiteit.
Why not.
In het algemeen wijzen de bevindingen erop dat de meerderheid een dergelijke plaats in
Stap opzij 2, 3, 4
Recent hebben spelers van de
ballen teruggestuurd naar de fabrikant voor verdere testen. De commissaris van de nba geeft toe het te betreuren dat hij de spelers niet op voorhand had kunnen consulteren. Hoe dan ook, het spel wordt gespeeld. ‘Als spelers zullen we ons aanpassen. Het is niet dat ons spel niet meer zo veel pit heeft, dat we minder scoren of dat we tekortschieten in spannende finishes. Het spel is in die zin niet gewijzigd. Maar het is wel iets dat meteen op onze werkomgeving inspeelt en haar beïnvloedt.'
In contrast hiermee werpt het elegante en visueel overdonderende
In vergelijking hiermee gaan de nieuwe studio's van Siobhan Davies in
Natuurlijk zou je de specificiteit van deze ruimtes tot op zekere hoogte kunnen bevragen, maar interessant genoeg wijzen de bevindingen van het coming soon rapport erop dat
frisse lucht een uiterst belangrijke vereiste is en dat het merendeel van de ondervraagden weinig interesse toont om in transparante ruimtes te werken, of in omgevingen die de fluïde dansbewegingen spiegelen. Ze vragen juist om studio's waarin ze zich uit de observerende wereld kunnen terugtrekken om in privacy te kunnen werken.
En draai 2, 3, 4
Toen ik het
– semi-zichtbaar doordat men van buitenaf doorheen de muren kan kijken, zodat Laban ‘s nachts als een gekleurde lantaarn of lichtbaken haar licht laat schijnen over het omringende gebied en zelfs verder langs
Het
tradities worden aangemoedigd in deze ruimtes, en welke niet? Konden de architecten en de directie van het
Wanneer buigt de architecturale agenda het hoofd voor de noden van haar gebruikers? Of zijn zij blijvend gebonden aan een overheersend conceptueel ontwerp? ‘Naar mijn mening lijkt er een erg homogene manier van denken te bestaan over hoe architectuur er moet uitzien, maar allerminst over wat architectuur doet. Volgens mij moeten we als architecten ons blikveld verruimen en onze praktijk herdenken, zodat we onze creativiteit kunnen aanwenden om iets te maken dat de productie van inhoud bevordert in plaats van de omgekeerde beweging te volgen. We moeten beginnen denken over de onderliggende structuur, in een denken dat zich verwijdert van externe attributen en stijl.' (
Ieder gebouw belichaamt en manifesteert een eigen ideologie, met een eigen beleidsplan over haar gebruik, waarin sommigen meer tolerant en evident zijn dan anderen. Maar welke protocollen en identiteiten moeten hier in
een en hetzelfde dak te herbergen? Open exploratie naast gradueel verworven competentie? Weerspiegelt de fluïditeit van beweging en het concept van de ontmoeting met anderen, zoals in het geval van het
coming soon werd getoond tijdens het publieke evenement op 27 augustus 2006 in
Coming soon omvat: Promotievideo: 25 minuten du-
rende video van de geïnterviewde choreografen. Openluchtprojectie.
Video-installatie: 25 monitoren tonen de 59 opgenomen interviews
Audio-installatie: ruimtes om naar choreografieën van 12 lokale choreografen te luisteren.
Gesprekken met architecten
Performance:
Boek: enkele teksten van
structuren die
En kijk 2, 3, 4 53 Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat er een flexibele strategie binnen de structuur zelf gehanteerd wordt, als een manier om in contact te blijven met wisselende noden.
Het plan van het architectenbureau
de intentie van de ontwerpers in één helder beeld en brengt hiermee ook het idee van een ‘rollenspel' in beeld. Het is nu precies dit wat 51N4E beschrijft als een potentieel levensvatbare positie en methodologie voor architecten die zich in dergelijk project engageren.
Zoals Le Corbusiers maxime luidt, is ‘de buitenkant het resultaat van een binnenkant'. Het is duidelijk dat coming soon een aanzienlijke collectie waardevolle data heeft voortgebracht, en dit door de verschillende gezichtspunten van vele mensen, werkzaam in de danssector, samen te brengen. Door dergelijke uitwisseling en aansporing van denkbeelden, is het mogelijk om enkele waardevolle inzichten te verwerven in de noden en besognes van deze steeds veranderende gemeenschap. Als de resultaten van het onderzoek overwogen worden tijdens de planning van het huidige gebouw dat men voor ogen heeft in
En terug 2, 3, 5. Einde van
1 Voor exemplaren in het Engels en het Duits, gelieve coming_sn@yahoo.com te contacteren. 2
Auteur Paul Gazzola
Publicatie Etcetera, 2007-02, jaargang 25, nummer 105, p. 49-53
Trefwoorden gebouw • studio • berlijn • ruimtes • ontwerp • architecten • soon • coming • dansgemeenschap • noden
Namen 51N4E voor • Andere • Architect Tor Lindstrand • Bacheloren Masterprogramma • Belangrijk • Berlijn • Berlin • Cassettedeck • Cd-speler • Centrale • Choreographing Books van Peter Pleyer • Dakramen • Dansvloer • De Meuron • Deel • Deptford Creek • Duitsland • Geluidpaneel • Gloeilampen • Groter • Heel • Herzog • International Herald Tribune • Jerry Stackhouse • Kan Stretchen • Kreuzberg • Laban Centre • Lamot • Lichtgrid • Lichtpaneel • Londen • Mårten Spångberg • Mechelen • National Basket Ball Association • Nägele Barbara • Paul Gazzola • Podewil • Relaxen • Rommel • Sarah Wigglesworth • Standaard • Survey • Tanzplan • Tanzraum • Televisie • Zwitserse
Development and design by LETTERWERK