Date 1985-05-22
Publication De Standaard
Performance(s) Waanzinnen
Artist(s)
Company / Organization Brialmonttheater
Keywords schrijver • woorden • wieme • herdrukt • waanzinnen • rijs • andré • acteerwijze • dreigen • inkt
"Waanzinnen", gevecht met woorden: Brialmont halt André Baillon uit de kast
Klaarblijkelijk mocht
Woorden
In "Woorden" beschrijft hij nogal afstandelijk zijn obsessie voor woorden, zinnen, boeken, die hem dreigen te overmannen een die maar onschadelijk kunnen gemaakt worden door "ze met inkt op papier te plakken". Hoewel ze dan ook blijven leven en steeds opnieuw dreigen de hersens van de schrijver aan te verten.
In dat gevecht met woorden (soms letterlijk beschreven alsof de schrijver woorden dood slaat) duiken ook andere lijnen op: de schrijver die opgeslorpt wordt door zijn personages, de samenhang met zijn wanen, zijn vragen over het woord en God ("Was God een spraakleraar").
Dat is uiteraard een puur tekstueel gebeuren, het is nauwelijks relevant
Deze productie kwam tot stand met de bijdrage van Hypothesesarts, of het duo
Daarin zijn alle voorwerpen wit, ontledigd van hun concrete materialiteit, als woorden in de hersenpan van de schrijver. Naarmate meer schermen openschuiven zie je steeds weer dezelfde configuratie van voorwerpen opduiken, parallel met de circulariteit van de tekst die steeds weer dezelfde motieven herneemt. Tot het laatste scherm openschuift en een blauw-groene schimmenwereld ontsluit, waarin de schrijver verdwijnt -- de waanzin?
Ook aan de details van de scenografie is aandacht besteed: als de schrijver opkomt bv., heeft hij zijn schoenen -- de enige reële voorwerpen op de scène -- uitgedaan en zet ze in een hokje weg; de gewone wereld is weg.
Zo subtiel als de scenografie is, zo onzorgvuldig en platvloers is de regie. Woorden worden echt doodgeslagen, de schrijver grijpt gepijnigd naar zijn oog als een woord binnendringt, en dat wordt allemaal nog eens dik onderstreept met een uiterst "betekenisvolle" klankband. Door al die uitroeptekens die voortdurend aanflitsen gaat de tekst vaak verloren. Dat is jammer, want met een begaafd acteur als Wieme was allicht meer aan te vangen dan dat.
Desondanks blijf je, je toch afvragen, als je naar deze toch verdienstelijke voorstelling zit te kijken, hoe het mogelijk is dat precies dit gezelschap, het Biralmont-theater, geen subsidies meer krijgt van het ministerie van