Date 1991-04-22
Publication De Standaard
Performance(s) Transformatie compleet
Artist(s) Paul Peyskens
Company / Organization
Keywords peyskens • laurent • demir • pickaert • sofie • transformatie • segebarth • compleet • onwennigheid • aanstellerij
Acteurs spelen zichzelf in "Transformatie compleet"
De tekst is het resultaat van sessies die Peyskens vanaf oktober hield met drie zestienjarigen, Demir
Betrapt
Omdat de acteurs de tekst niet zelf schreven ontstaat op de scène een paradoxale situatie. Hun eigen woorden zijn hen ontnomen en door een ander op een definitieve wijze vastgelegd. Ze worden met hun eigen woorden op zichzelf betrapt, ze moeten zichzelf spelen.
De beste manier om dat te doen, is natuurlijk niet spelen maar gewoon alert aanwezig te zijn. Precies dat blijkt ver van gemakkelijk.
Paradox
De paradox van de voorstelling, de "afgedwongen" aanstellerij, maakt de voorstelling vertederend, al worden, filosofisch gesproken, voortdurend open deuren ingetrapt. Die vertedering ontstaat omdat de "grote emoties" hier niet groot geënsceneerd en onderstreept worden, maar alleen als vage, ongrijpbare opmerkingen terloops hun opwachting maken in de tekst. De poëzie is situationeel. Ze ligt in details en onverwachte spanningen en contradicties tussen wat je ziet en wat je hoort.
De onwennigheid van de jongens tegenover het meisje geeft aan wat hen bezig houdt, maar dan op een volstrekt ondramatische manier. Laurent uit zich soms wat hanig, maar wordt door Sofie moeiteloos gepareerd en zelfs geridiculiseerd. Er is geen onderscheid of ze nu wel of niet toneel spelen. En ook in die discussie ontbreekt onherroepelijk elke vorm van verhevenheid.
Soms heb je het gevoel dat Peyskens theater maakt zoals