Date 1992-09-24
Publication De Standaard
Performance(s) Echte clichés
Artist(s) De Kuyper, Eric
Company / Organization Het Concern
Keywords clichés • flaneur • concern • stroomlijning • erotiek • aftast • proefstuk • objekten • geprojekteerd • teatrale
Prettige koreografie van Erik De Kuyper
ANTWERPEN -- Met Echte clichés is de schrijver Eric
Waarin resulteert dat in het geval van Echte clichés? De meest evidente betekenislaag (al zal de maker wellicht wit wegtrekken bij dit woord) is de fantastiek en heimelijke erotiek die uitgaat van de voorstellingen van het dagelijkse leven in de naoorlogse jaren. De eerste ijskast, de eerste wasmachine, de eerste ingebouwde keuken, met alle bijbehorende erotische konnotaties.
De stroomlijning van de objekten gaat hand in hand met de stroomlijning van het leven. Het objekt wordt een verlengstuk van het leven. Het grote verschil met bijvoorbeeld pop art-kunstennaars als
In zijn opzet wordt
Overigens was het "Het
Het teatrale is uiterst geprononceerd aanwezig door een nadrukkelijke lijst van zware fluwelen doeken, en door een miniatuur-teaterje dat glorieert in het midden van de schijnwerpers (het poppenkast-effekt van het teater ten top). Het teatrale zit ook in het klungelige, nadrukkelijk onechte, of juist potsierlijk perfekte van een fragment dat eruitziet als "
Erotiek
De filmfragmenten zijn aanwezig op een manier die deelt in de vertederende klungelachtigheid van de podium-act. De fims worden geprojekteerd op een laken dat boven het publiek hangt en naar beneden komt na elk dansfragmentje. Die "enscenering" verwijst zowel naar simpele huiskamerprojektie als naar een periode waarin de filmzalen nog niet wanhopig probeerden publiek te lokken door schermen met spectaculaire formaten.
De films zelf zijn een aanvulling op het scènegebeuren. Eerst en vooral omdat de camera-blik de lichamen van de dansers op een heel andere manier aftast en toont dan de teatrale enscenering. Bij de film is er een letterlijke uitvergroting van het detail, in het teater een figuurlijke, een overdrijving.
Een van de leukste fragmenten is die waarin dje aftastende beweging van de camera omgekeerd wordt, doordat een danseres op haar beurt de cameraman gaat aftasten. Waardoor de verholen erotiek van het kijken en bekeken worden, van lichamen en voorwerpen plots heel expliciet wordt.
Erg nieuw is dat niet, de grote ontroering wordt geen ogenblik uitgelokt, maar het voortdurende "tongue-in-cheek" amusement, het intelligente spel met de verborgen inhouden van clichés maken van de voorstelling toch een leuk werkstuk, met een groot kritisch potentieel ten aanzien van de teater- en filmpraktijk. Al zal de maker ook dat laatste misschien wel sterk relativeren.
Nog te zien in