Date 1995-12-13
Publication De Standaard
Performance(s) Dies Irae
Artist(s) Vanrunxt, Marc
Company / Organization
Keywords irae • dies • oordeels • lully • lichtskulptuur • gewaden • hermans • nadrukkelijkheid • goud • ernst
Koreograaf Marc Vanrunxt zweeft tussen emotie en kitsch
GENT -- Net als in
Als de dansers het podium betreden, klinkt barokmuziek: het
Vanrunxt zelf,
Barok: de kunst van het plechtige, waar intense gevoelens (van rouw in dit geval) een beheerste vorm krijgen? Of: barok, de kunst van de schijn, het vertoon, het wanstaltige, het ziekelijk bezig zijn met dood en verval? Je komt er bij Vanrunxt zo gauw niet uit. Beide lezingen blijven mogelijk, zelfs op het toch wel aangrijpende moment waarop de drie dansers, in de aanloop naar
Lichtskulptuur
Wat hierna volgt, een koreografische interpretatie van
De lange witte gewaden worden uitgetrokken, en de drie dansers staan er nu in witte broek en hemdje. Op de staccato muziek zetten ze kaarsrechte looplijnen uit. De basisbeweging is niet meer horizontaal gericht: ze molenwieken met stijf gestrekte armen heen en weer, en verheffen zich met sprongen van de vloer waar ze eerder aan vastgenageld leken. Precies dan licht af en toe een verblindend flitslicht op. Een fluorescent oplichtend vlak achter het podium fixeert telkens voor enkele sekonden na de sprong dit beeld van springende lichamen: wat onherroepelijk verloren leek, blijft toch nog nazinderen.
Goud
Misschien komt dit deel als het minst dubbelzinnige over omdat Vanrunxt zelf zich duidelijk met hart en ziel in de dans gooit, met een vaak gekwelde uitdrukking als gevolg. Maar nog is het niet gedaan: de Pet Shop Boys volgen
Ondertussen ontvouwen de dansers een minuskuul gouden pakje tot een groot vel goudpapier. Ze kruipen in foetus-houding in elkaar op het podium, volledig omwikkeld door dit gouden vlies. Een duidelijk beeld lijkt het. Je ziet er gemakkelijk een vlucht terug in de moederschoot of een verlangen naar hermetische afsluiting van alle ellende van de wereld in.
En als reaktie op verdriet of angst voor de dag des oordeels is dat niet vreemd. Maar de vorm die dit symbool aanneemt, de nadrukkelijkheid van het goud, de stroperigheid van de muziek, ondergraaft de emotionele impakt ervan ten dele. De lust in het kitscherige overheerst de ernst van het beeld. Het barokke van het beeld haalt het weer op de inhoud, net als bij
Tics
Ook enkele typische "tics" van de koreograaf vertonen deze dubbelheid. Het gebruik van lange, vrouwelijke gewaden die de beweging belemmeren, is een vast item in zijn produkties en keert ook hier terug. Wat op het eerste gezicht misschien een statement lijkt of een soort zelfonthulling, wordt echter niet nader verklaard, het lijkt er enkel en alleen om het biezondere effekt te zijn. Het kan op de duur alles en niets betekenen, suggereert een mysterie zonder een sleutel voor een oplossing. Mede door het lichte zweempje van perversie is dit een mooi staaltje van een barok-effekt.
De eigenaardige, onontwarbare mengeling van die effekten met diepe emotie en een niet te miskennen streven naar een eigen danstaal, vormen het waarmerk van Vanrunxts werk. Mooi, als je van deze camp-hybriditeit houdt.
De voorstelling is nog te zien op 25 en 26 januari in het