Date 1996-12-06
Publication De Standaard
Performance(s) Le désir
Artist(s) Lauwers, Jan
Company / Organization Needcompany
Keywords professor • mil • seghers • vrouwen • désir • trilogie • ironische • verlangen • muynck • viviane
Needcompany probeert vat te krijgen op kluwen van verlangens
Een onuitputtelijk, zelfs onbespreekbaar maar uiterst centraal veld van de menselijke ervaring. Een al te besproken en daardoor getrivialiseerde topic. In de eerste twee delen van de trilogie schoven deze twee benaderingen langs elkaar heen.
Er waren de scènes die het verscheurende en ontregelende van het verlangen probeerden te tonen. Typisch hier was de figuur van de koninginmoeder, een plaats bezet door actrice
In deel drie van de trilogie,
Op die manier is het onmogelijk om je emotioneel te identificeren met de vier personages op scène. Het is al valsheid, nep-marmer en namaak-kristal wat de klok slaat.
Maar in die ironie is telkens de rest van het (al dan niet perverse) verlangen tastbaar. Die "rest" wordt geconstrueerd door de oppositie tussen de professor (Mil Seghers) en de drie vrouwen: de koningin-moeder (
Daarnaast is er de violist
We kijken ondubbelzinnig vanuit het standpunt van de professor, een Mil Seghers die als levende dode geklemd zit in een stoel. Belangrijk: het zijn de vrouwen die zijn zieltogend bestaan aan- of afzetten.
Voor de professor bestaan de vrouwen eigenlijk alleen als zijn constructie, een genotskluwen waar hij "boven staat". De vrouw als symptoom van de man. Dat de vrouwen het leven van de man naar willekeur stoppen of starten, toont de werkelijke toedracht. Ze staan voor het verlangen dat zijn rechten neemt, dat doorgaat tot in het bittere einde van de dood. Een realiteit die de professor niet kan bemeesteren.
Terwijl de vrouwen in de voorstelling, vanuit de blik van de professor, verschijnen als hysterische marionetten, werkt de voorstelling onverbiddelijk naar een slotmoment toe waarin precies de professor een marionet is. Omdat hij zijn verlangens niet wil of kan erkennen, is hij er de speelbal van. Niet de vrouwen. Maar dat kan hij niet zien. En kunnen wij als kijker enkel impliciet zien, door de kille afstand van de theatrale constructie.
Dit is de-magistrale vondst van
Nog tot en met zaterdag in het