Date 1998-12-18
Publication De Standaard
Performance(s) Shakespeare dringend gesucht
Artist(s) Lamers, Joris Jan
Company / Organization Maatschappij Discordia
Keywords vloer • avond • lamers • acteurs • farbel • heinar • souffleur-regisseur • dansfuif • intonatiewisseling • gesucht
Discordia houdt zen-oefening
Discordia houdt zen-oefening
Van onze medewerker LEUVEN -- Wat heb je nodig om theater te maken? Een groot decor, veel kostuums en acteurs aan de ene zijde van de scène, een met stomheid geslagen publiek aan de andere? Niets van! Wat oude rommel, enige zitbanken en een stevige vloer zijn al wat nodig is voor
Toch is zo'n avond minder simpel dan de middelen doen vermoeden. Niet omdat Discordia van grote boodschappen kond doet, integendeel. Maar de wijze waarop ze met die beperking omgaan, stemt wel tot nadenken.
Het gezelschap poetste het vlekkerige parket van de
Die nadruk op de vloer geeft ook aan dat Discordia de scheiding tussen publiek en zaal zo klein mogelijk wil maken. Het is een open invitatie om het spel te beschouwen als deel van, of zelfs alleen aanleiding voor een avond waarin enkele kwesties aan de orde kunnen zijn, en waar verder plezier kan gemaakt worden met een dansfuif.
Het eerste "stuk" van de avond bleek op 15 december geen "echt" stuk, maar een monoloog van Jan Joris Lamers, waarin hij improviseert. Hij raakt thema's aan die impliciet al in het gebaar van de poetsbeurt van de vloer besloten liggen.
De vraag of het achttiende-eeuwse theater, waar het gebeuren de zaal was, en de acteurs vooral fiorituur, niet "juister" was. Of de vaststelling, aan de hand van de figuur
Die blijvende bevraging van alles en iedereen is ook de grondtoon van Discordia's werkwijze. Dat bleek ook uit het tweede stuk,
Personagewissels worden enkel aangeduid door een intonatiewisseling en een andere bril op de neus. De acteurs zitten pal tegen de publiekstribune aan, met Lamers als souffleur-regisseur tussen de toeschouwers. Dit lijkt in alles een publieke tekstrepetitie.
De Koning speelt bovendien slechts een rol, die van de pathetische voorvechter van het theater Farbel. Meestal bouwt hij de souffleur gewoon na, struikelend over zijn eigen woorden. Dat herleidt zijn personage helemaal tot een marionet, een verwarde stotteraar, een held tegen wil en dank. Of hoe het aanfluiten van alle vaststaande regels van het theater tot een verrassend sterk, komisch effect leidt.
Wie naar "well-made plays" op zoek is, zal bij Discordia weinig van zijn gading vinden. Voor wie echter geboeid wordt door acteurs die vanuit een lange ervaring de grenzen van het theatermaken blijven verkennen, op een soms uitzinnig komische manier, is deze reeks voorstellingen een waar plezier.