Date 1999-02-04
Publication De Standaard
Performance(s) Dickicht
Artist(s)
Company / Organization ’t Barre Land
Keywords garga • dickicht • shlink • bijgesnoeid • februari • brechts • grootstad • eenvoudig • evident • shlinks
Wildernis Brecht netjes bijgesnoeid: 't Barre Land speelt "Dickicht" te gekunsteld
Wildernis Brecht netjes bijgesnoeid
't
Van onze medewerker ANTWERPEN -- In 1921 schreef de nog jonge
ER zijn makkelijker speelbare stukken dan dit jeugdwerk. De handeling mag op het eerste gezicht eenvoudig lijken, de turbulente ontwikkelingen lijken nauwelijks te steunen op courante praktijken van herkenbare mensen. Eerder wordt hier een titanengevecht geënsceneerd tussen de sluwe zakenman Shlink (
Het stuk opent veelbetekenend. De arme bibliotheekbediende
De posities van de twee helden vallen niet samen met zuivere, onversneden zinnebeelden: elk wordt bezocht door zeer tegenstrijdige strevingen, inzichten en verlangens, en bovenal, door de ontembare lust om het eigen ik te affirmeren ten koste van de ander. Alle contradicties ten spijt. Dat levert geen uitgebalanceerde portretten op, eerder woeste collages van menselijke driften.
Ook toen al was psychologisme Brecht vreemd. Maar bovendien is de grootstedelijke ervaring van de vroege twintigste eeuw, zoals Brecht ze ook weergeeft, bepaald iets anders dan de onze. De grootstad is voor ons niet meer zo eenduidig het strijdtoneel van individuen en groepen. Precies op die manier wordt
Brechts stuk is daardoor niet zo eenvoudig te vatten. Het behoeft een sterke interpretatie om uit de vele wegen die in de tekst uitgezet worden een coherent beeld te zien opduiken, en om de inzet ervan te vertalen naar deze tijd.
Dat lijkt 't
Het valt niet eenvoudig te verklaren waaraan die vlakheid ligt. Ik vermoed dat de maniëristische speelstijl van de acteurs de hoofdschuldige is. Ze staan op vrij nadrukkelijke wijze naast hun personage, en zeggen de teksten eerder op spreektoon, met relatief weinig nuance. De spanning en onvoorspelbaarheid van de strijd tussen
Het begint nochtans erg goed, met een broeierig openingsbeeld, waarin acteurs luidruchtig muziek maken en met elkaar praten. Maar eens daar voorbij worden treffende beelden van een sfeer en een gemoedsgesteldheid schaars, en wordt het steeds meer kauwen op de lange tekst.
Naarmate de bespiegeling daarin de overhand neemt, wordt daardoor de inhoudelijke pointe, maar zelfs de noodzaak van het verhaal, steeds minder evident.