Date 1999-05-07
Publication De Standaard
Performance(s) April S.a.i.d./ deel 1: Comment ça va
Artist(s) Ritsema, Jan • De Bosschere, Sara
Company / Organization
Keywords bosschere • principiële • theatraliteit • acteurs • radicaliteit • sara • openheid • morsdood • ingedrukt • geheroïseerd
Ritsema stevent af op eindpunt
Van onze medewerker
De radicaliteit van de keuze wordt echter niet geheroïseerd. Geen star-ogende, stilzwijgende acteurs of andere pseudo avant-garde hier. Dat soort goedkope theatraliteit wordt nadrukkelijk geweerd. Er is enkel een gesprek tussen twee acteurs: dat begint als een onbestemde gedachtewisseling over de onbetrouwbaarheid van taal om de werkelijkheid recht te doen.
Het verloopt met horten en stoten en eindigt nagenoeg als een monoloog van
Dit stuk is erg desoriënterend. Je weet immers werkelijk niet welk statuut de teksten of de bewegingen van de acteurs hebben.
Net zo min als er een samenhang te ontdekken valt tussen de televisiebeelden, de klankfragmenten van radio of cd-spelers op scène. Met andere woorden,
Er zijn maar twee duidelijke spelregels. Een: theatraliteit, zelfs in zijn meest doordeweekse vorm, wordt genadeloos de kop ingedrukt. Twee: het stuk duurt anderhalf uur.
Binnen de evolutie van het theaterwerk van Jan
Je krijgt werk dat een principiële openheid betracht. Het wil niets herleiden tot een hiërarchisch verband, wil juist wisselende verbanden en onverkende mogelijkheden openlaten. Het wil niet inspelen op verwachtingen, noch van acteurs, noch van publiek. Desondanks en ten slotte wil dit werk deze ervaring van een totale openheid toch delen met een publiek.
Toch intrigeerde deze avond mij behoorlijk. Misschien omdat de durf en de radicaliteit van deze demarche verbijstert. Maar misschien ook omdat de wijze waarop het "stuk" zich "ontwikkelt" een aantal inzichten van
Door het grote leeftijdsverschil tussen