Date 1999-05-10
Publication De Standaard
Performance(s) I said I
Artist(s) De Keersmaeker, Anne Teresa • De Keersmaeker, Jolente
Company / Organization Rosas
Keywords relativiteit • handkes • iris • bouche • ik-figuur • acteerstijlen • schoolbord • -componist • tekst-dans • woede-uitbarsting
Schoppen tegen de beklemming van muren
Schoppen tegen de beklemming van muren
Van onze medewerker
Handkes tekst, een eindeloze reeks uitspraken van een ik-figuur, begint waar die de paradijselijke onschuld van het kind verliest in de taal: hij wordt geleerd/gedwongen "ik" te zeggen. Die eerste "ik" staat aan het begin van een lange reeks geboden en verboden die hem opgelegd worden, en waar hij zich gaandeweg op een paradoxale manier mee identificeert door ze alle te overtreden.
De tekst was door Handke gedacht als een lange litanie die de problematische relativiteit van elk gebod en elk handelen toont. Die aanwijzingen worden
Het einde van het stuk krijgt dan, in een lange monoloog van
Dat gebeurt ook, op vele manieren. In het dansen en acteren zelf worden de meest uiteenlopende benaderingen van "op de scène staan" gebruikt, waardoor je vaak op het verkeerde been gezet wordt. Zo word je bijvoorbeeld in een centrale solo van
Dat gebeurt ook door de nogal herkenbare gekke streken en zelfs uitdagende handelingen die de dansers uithalen. Rosalba Torres bijvoorbeeld die in haar ondergoed een gedrochtelijke dans neerzet of, heel gewoon, Alix
Ook puur choreografisch heerst relativiteit. Als Rosas vaak uitmunt door een interne coherentie in structuur en materiaal van een stuk, dan kent de dans
Het grillige muzikale kader kan dat alleen maar versterken. Links van de scène zit het
Het enige wat deze onderneming, die alle regels van theater en goede smaak negeert of ondermijnt, samenhoudt is het trefzekere decor van Jan Joris Lamers. Bij de aanvang zitten de dansers gevangen tussen twee houten schuttingen, muren, zijdelings van de scène. Die worden neergehaald, maar dan verrijst achterin een andere schutting: bij haar laatste woorden staat
"Lukt" deze onderneming nu? Ja en nee. Als onderzoek naar de verhouding tekst-dans stel je vast dat de twee expressies naast elkaar blijven staan: het lijken bijna parallelle verhalen. Maar in de dans en de muziek zitten ook echte parels. Het zal zaak zijn de interactie van tekst en dans nauwer te articuleren. Ze moeten knarsen en schuren, en niet langs elkaar glijden zoals nu door de overdaad gebeurt. Het is een moeilijke evenwichtsoefening: wieden, en toch veelstemmigheid bewaren.