Date 1999-11-04
Publication De Standaard
Performance(s)
Artist(s)
Company / Organization
Keywords festival • oraculos • vargas • metafysica • kniesoor • verleiding • kunstenaars • mislukte • respect • punt
Klapstuk '99 laat ongemakkelijk gevoel na
Hoewel dans wellicht niet meer de kunst is waar "het" gebeurt, zoals in de jaren '80, houd ik het er voorlopig op dat het Klapstuk '99 mangelde aan een goed onderbouwde opzet.
Vooral de "neoklassieke" voorstellingen op dit festival, die van
Als een festival twee van die voorstellingen programmeert, dan is het aan zichzelf en de uitgenodigde kunstenaars verplicht om een context te creëren waarbinnen de woorden en de gedachten kunnen ontwikkeld worden om over dit werk te spreken.
Vorige edities van Klapstuk blonken precies op dat punt steeds uit. Die erfenis van
Helaas, een andere inhoudelijke discussie was nergens te bekennen, op schaarse gesprekken met andere festivalgangers na. Dat was vroeger wel even anders. Toen destijds op het festival een eminent denker en choreograaf als
Als in dit festival
Een ander, verwant discursief probleem van dit festival was het taalgebruik en de attitude die het verraadt. "Rare kwieten" of "straffe madammen" zijn op het eerste gezicht sympathieke, wat onbevangen uitdrukkingen van respect voor kunstenaars.
Ik deel zo'n niet-gereflecteerde bewondering voor kunstenaars niet. Maar ik lijd ook niet onder de zoölogische fixatie waarvan dit festival af en toe blijk gaf. Hoe langer hoe meer had ik het gevoel dat dit festival aapjes-kijken-in-de-dierentuin was.
Een kniesoor die daar op let? Mijn rol is die van kniesoor. Ik heb er dan ook op gelet. Een festival voor hedendaagse dans heeft, denk ik, twee bestaansredenen.
Enerzijds wil je er een aantal brandende kwesties of belangrijke tendensen zichtbaar en bespreekbaar maken. Zoals gezegd, dit festival mislukte op dat punt con brio.
Anderzijds wil je ook (jonge) kunstenaars een context bieden waarin ze zich op een waardige manier kunnen meten met anderen. Dat betekent dat je als organisator tijdig moet ingrijpen als het fout gaat. Zelfs als de kunstenaars in kwestie van geen goede raad willen weten. In minstens twee gevallen -- het doet er weinig toe welke -- liet de organisatie verstek gaan op dit punt. Dat is niet ernstig.
Evenmin ernstig is het om, met nogal wat mauvaise conscience, de actualiteit alsnog aanwezig te stellen in voorstellingen die actuele kwesties lijken aan te snijden, maar in feite verleiding met kritiek verwarren. In het geval van
De installatie Oraculos van
Klapstuk '99 stond ook in het teken van de verleiding. Op zich okay, als het niet het enige is dat bijblijft. In het jargon van dit festival: hopelijk blijft een "Space Odyssey" als deze ons in 2001 bespaard.