Date 2004-07-01

Publication De Tijd

Performance(s)

Artist(s)

Keywords julimenenpresidentesschwabstraattheaterfestivalabigailwavingkomediefestivalwernerparty

Op komst Podiumkunsten

Zot theater

Kaaitheater Brussel

Tijdens het komediefestival 'Some like it Zot' in het Brusselse Kaaitheater staan deze en volgende week nog enkele boeiende Nederlandstalige producties op het programma. Na TgStan en Dito'Dito die eerder deze week met 'De kerstman' de aftrap mochten geven van de feestelijkheden (zie de recensie op deze pagina) , begint vandaag De Onderneming uit Antwerpen aan een reeks hernemingen van de succesvolle openluchttrilogie 'Marius, Fanny, César'. Tot zondag worden de drie stukken van Maurice Pagnol in het Nederlands gebracht; van 6 tot 9 juli wordt er Frans gesproken voor de tribune langs de Akenkaai.

Met 'De presidentes' van Werner Schwab waagt het jonge Nederlandse collectief TgMonk zich aan het eerste van de drie 'fecaliëndrama's' van Oostenrijker Werner Schwab. Van 8 tot 14 juli brengt het Brusselse Tristero 'Abigail's Party' van Mike Leigh op een onverwachte plek in het Kaaitheater. In deze hilarische seventies komedie organiseert een keurig echtpaar een cocktailparty om kennis te maken met de buren. Aan het slot van het festival, brengt acteur en bricoleur Bernard Van Eeghem een tweede versie van 'One hand waving free', een kleine voorstelling binnen het Nomadenproject van DAS-Theater.

'Marius, Fanny, César' van 1 tot 9 juli om 18u; 'De presidentes' van 2 tot 8 juli om 20.30u.,'Abigail's Party' van 8 tot 14 juli om 20.30u. en 'One hand waving free II' op 13 en 14 juli om 20.30u tel. 02/201.59.59 www.komediefestival.be

17de Internationaal

Straattheaterfestival

Stadscentrum Menen

Op zondag 11 juli vindt in Menen voor de zeventiende keer op rij het Internationaal Straattheaterfestival plaats. Een tweede luik van de overkoepelende feestelijkheden 'Zomer '04' loopt op 21 juli in Lauwe. Op het programma staat een rist straatartiesten uit binnen en buitenland. Meer dan zestig groepen reizen voor de gelegenheid af naar Menen. In heel de stad, en dan vooral op de mooiere plekjes zoals de markten, het Belfort, het Brouwerspark en het Bois de Boulogne, worden openluchtperformances gebracht. Hoogtepunt op 11 juli vormt een vurige nocturne op de verschillende speelplekken. Nieuw dit jaar is het zogenaamde 'Off-Festival' in de Rijselstraat en Bruggestraat.

Op zo. 11 juli vanaf 15u. in Menen op wo. 21 juli vanaf 18u in Lauwe 056/51.58.91 www.straattheater.be

Dans op school

Tot einde deze week loopt in Brussel het eerste International Theatre School Festival. Aan het festival nemen niet alleen theaterscholen deel, maar ook dansopleidingen. Uiteraard mocht PARTS, de school die door Anne-Teresa De keersmaeker opgericht werd niet op het appel ontbreken. Donderdag 1, vrijdag 2 en zaterdag 3 juli kan je in de lokalen van PARTS aan de Van Volxemlaan 164 in Vorst telkens om 19.30u. en 22u. een dubbelprogramma met voorstellingen van tweedejaarsstudenten volgen. Naast PARTS brengen ook leerlingen van het Institut del Teatre de Barcelona een dansvoorstelling. 'Ven, que te cuento', of 'Kom dat ik je kus' is een intieme en poëtische dansvoorstelling rond vervlogen liefdes en intense herinneringen. Deze voorstelling is op do 1 juli om 20u. te zien in de Kunsthumaniora in de Moutstraat 24, 1000 Brussel.

Inlichtingen en reservering: Beursschouwburg, A. Ortsstraat 20-28, 1000 Brussel, tel. 02/550.03.44tickets@itsfestival.be, www.itsfestival.be .

Samenstelling: Jef AERTS, Pieter T'JONCK