Date 2004-09-02

Publication De Tijd

Performance(s)

Artist(s)

Keywords elzenkoningvormsnoeisepthappyrijnbosschereonschuldigevrouwentelbenjamin

Op komst Podiumkunsten

I'm happy men

VooruitGent

Het toneelstuk 'I'm happy men' van Benjamin Verdonck gaat al een hele tijd mee. Hij schreef het kleinood in 2000 op maat van actrice Sara De Bosschere en zichzelf. Na een eerste opvoering tijdens De Nachten in de Antwerpse Singel, werd het nog enkele keren in verschillende gedaanten opgevoerd. In de rand van Het Theaterfestival in kunstencentrum Vooruit in Gent wordt nu de kortfilmversie van het stuk getoond. De regisseuse Alexis Destoop zette de tanden in deze productie van de Roovers en Votnik. Benjamin Verdonck en Sara De Bosschere vertellen over een zekere B en S die onderweg zijn. Naar waar precies is onduidelijk. 'I'm happy men' wil een soort tijdloze fabel zijn over twee mensen die zich overleveren aan de verbeelding van hun liefde.

Do. 2 sept. om 17.30u. en 21u., tel. 09/267.28.28. Daarna te zien in Kortrijk, Heusden-Zolder en Borgerhout.

De Elzenkoning

'T RaamtheaterAntwerpen

Voor theatergroep De Barre Weldaad schreef, ensceneerde en speelt Carl Ridders een monoloog over mythes, perverse dromen en nachtmerries. In 'De Elzenkoning' waagt hij zich aan de rol van kinderlokker Abel Tiffauges die geobsedeerd raakt door onschuldige kinderlijven. Net als de mythische Elzenkoning die kinderen naar het woud lokt om reidansen uit te voeren, voert de man onschuldige zieltjes met zich mee. Hoewel zijn bedoelingen zuiver zien, kan hij niet aan de drang weerstaan zich mee te laten stromen met zijn duistere lust. In zijn hoofd lijken kinderredder Sint-Christoffel en de Elzenkoning steeds beter op elkaar.

Van do. 2 tot za. 11 sept. om 20u. tel. 03/233.91.48

Vormsnoei

Vooruit Gent

'Vormsnoei', een voorstelling van Sanne Van Rijn voor ZT Hollandia, ging in mei in première in de Predikherenkerk in Leuven. In deze hoge, ijle ruimte bakende Van Rijn met twee geplooide wanden een kamer zonder plafond, af. Aan beide korte zijden van deze ruimte bevond zich een ingang. Aan de ene lange zijde namen de toeschouwers plaats, de andere lange zijde vormde een podium of 'catwalk' voor drie Japanse danseressen. Net zoals Japanners door zorgvuldige 'vormsnoei' de natuur in een ideale vorm dwingen in miniatuurtuinen, tonen deze vrouwen hoe het lichaam geen vanzelfsprekendheid is maar gekneed en gevormd wordt door de blikken en de verwachtingen van anderen. Deze voorstelling toont op vaak fascinerende wijze de wisselwerking tussen het gedrag van vrouwen en de blik die vanuit het pubiek op hen rust.

Vanavond om 20u. in de Domzaal van Vooruit in Gent, tel. 09/267.28.28

'Show Dance'

MinardschouwburgGent

Een van de leukste experimenten van het afgelopen seizoen was 'Show Dance' van Alexandra Bachzetsis. Twaalf vrouwen stellen zich op het podium door middel van een solodansje op een plaatje naar keuze aan de toeschouwers voor. Het publiek zit er, met een glas champagne in de hand, bij als betrof het hier een cabaret of een feestje. Veel dansjes leveren uiterst herkenbare types op, maar toch kijk je meer dan eens op van de wijze waarop vrouwen clichévoorstellingen over vrouwen naar hun hand zetten.

Vr. 3 en za. 4 sept. 20u. tel. 09/267.28.28

Samenstelling: Jef AERTS, Pieter T'JONCK