Date 2004-11-18

THEATER

Immaculata

Molens van Orshoven Leuven

Stijn Devillé en Adriaan Van Aken herwerkten materiaal uit bestaande schooldrama's zoals de moorden in Columbine en Erfurt tot fictie. 'Immaculata' volgt het relaas van vier Vlaamse jongeren tijdens de laatste nacht en ochtend van hun leven, vlak voor twee medeleerlingen in hun school een bloedbad aanrichten. De cast bestaat uit een ploeg jonge acteurs en twee rockmuzikanten.

18-20 en 25-27 nov., 2-4 en 9-11 dec., 20u, tel. 016/22.21.13.

Over een voor de rest

doodnormaal godinnetje

De Werf Brugge

Ineke Nijssen speelt, in een regie van Koen De Ruyck, een nieuwe theatertekst van Pepijn Lievens. Haar monoloog is een tijdloze vertelling, geënt op de Griekse tragedies, die geschiedenis en fictie laat versmelten.

18-20 nov., 20.30u. tel. 050/330529, www.dewerf.be. Nadien op tournee.

Romeo en Julia

deSingel Antwerpen

In de hedendaagse lezing van 'Romeo en Julia' door de Litouwse regisseur Oskaras Korsunova's is het strijdveld niet een adellijk palazzo in het laat-middeleeuwse Verona, waar twee geslachten elkaar door overgeleverde, blinde haat naar het leven staan, maar een volkse pizzeria waar twee families met elkaar concurreren. Temidden van dit burengeweld worden twee jonge pubers, Romeo en Julia, door liefde getroffen. De tragedie zal zich ook hier onverminderd voltrekken.

19 en 20 nov. 20u., tel. 03/248.28.28 of www.desingel.be.

De kale zangeres

Vooruit Gent

Het jonge collectief Olympique Dramatique speelt 'De Kale Zangeres', de absurdistische klassieker van de Roemeens-Franse schrijver Eugène Ionesco. In dit stuk brengen twee typisch Engelse echtparen de avond met elkaar door. Zij vullen de lucht met schijnbaar lege praat en nutteloze opmerkingen. 'De Kale Zangeres' wil op komische en absurde wijze de ontoereikendheid van de taal, de onmacht van de mens en de absurditeit van het menselijke bestaan laten zien. Een kolfje naar de hand van Tom Dewispelaere, Stijn Van Opstal, Ben Segers en Geert Van Rampelberg, die zich graag uitleven in taalexperimenten en absurditeiten.

24-27 nov. tel. 09/267.28.28 of www.vooruit.be, nadien op tournee. Inlichtingen: tel. 03/235.04.90 (Thassos)

DANS

How heavy are my

thoughts

STUKLeuven

Volgens statistieken varieert het gewicht van de hersenen van een volwassen mens tussen 1,3 en 1,5 kg, afhankelijk van leeftijd en geslacht. Het gewicht van een menselijk hoofd ligt tussen 4 en 6 kg. Is het ook mogelijk dat het gewicht van ons hoofd verschilt naargelang onze mentale, fysieke, emotionele of fysiologische toestand?

'How heavy are my thoughts' is een lecture performance over een onderzoek van de Nederlands-Kroatische artieste Ivana Müller. Ze doet tests, gaat onder de scanner, praat met wetenschappers, om een antwoord te vinden op de vraag: 'Weegt mijn hoofd meer als mijn gedachten zwaar worden?' Ivana Müller vermengt in haar voorstellingen dans, beeldende kunst, film en tekst. Op die manier creëert ze 'bastaardvormen' die beïnvloed zijn door een brede waaier van invloeden, gaande van populaire cultuur tot cognitieve wetenschap.

STUK Leuven van 23-25 nov. om 20.30u., tel. 016/320.320 of www.stuk.be.Vooruit Gent 26-27 nov. om 20u., tel. 09/267.28.28 of www.vooruit.be

She She Pop

Kaaitheater Brussel

'She She Pop' is een collectief van zeven vrouwelijke performers en één muzikant. De groep werd opgericht in 1993 aan het Instituut voor Toegepaste Theaterwetenschappen van de universiteit Giessen (Duitsland). De 'performerinnen' van 'She She Pop' zijn rebelse meiden die in hun werk de grenzen slopen tussen auteur, acteur en publiek.

In 'Bad' (2002) neemt het publiek plaats in een grote ring. Het speelvlak wordt ingenomen door personages die uit angst- en lustfantasieën afkomstig lijken. Ze proberen de toeschouwers in het scenario te betrekken.

De 'party-performance' 'What's wrong' (2003) voltrekt zich aan en onder een tafel met de resten van een avondmaal. De actrices nemen zich voor hun publiek te bewijzen dat ze over alles kunnen spreken. Het publiek mag de onderwerpen opgeven. Onder het mom van onschuldige vragen en argeloze gesprekken wordt genadeloos zout in wonden gestrooid. Ondertussen voeren de actrices spontane dansjes uit en spelen ze perverse spelletjes. 'What's wrong' is brutaal en hilarisch.

'Bad' staat op 23 en 24 nov. om 20.30u. in het Kaaitheater. 'What's wrong?' staat op 26 en 27 nov. om 20.30u. in de Studio van het Kaaitheater. Inlichtingen: tel. 02/201.59.59 of www.kaaitheater.be .

Samenstelling: Saskia VEREENOOGHE, Pieter T'JONCK

saskiav