Date 1985-10-15
Publication De Standaard
Performance(s) Double Duo
Artist(s) Karol Armitage
Company / Organization
Keywords lichaamsbeheersing • traditie • klassiek • ballet • abrupte • begeerte • pose • judson-school • expressionistischer • ontbijt
Amerikaanse dans heeft meer oog voor lichaamsbeheersing: Praten met Karole Armitage
De dans wordt gekenmerkt door abrupte veranderingen en abrupte stops. Wat is de dramatische functie daarvan?
Door de manier waarop ik dans wil ik snelheid in de voorstelling brengen. Ik beweeg op een onzekere, onstabiele manier vooruit, eerder dan van
Er wordt gebruik gemaakt van het vocabulaire van klassiek ballet, maar tegelijk wordt er voortdurend van afgeweken. Hoe
Er is de periode geweest van de Judson-school en andere, waarin iedereen bezig was zijn eigen "ding" te ontwikkelen, iets wat radicaal nieuw was. Maar in deze tijd wordt iets nieuws snel oud, het lijdt snel aan bloedarmoede, tenzij je daarin een verband legt met de traditie van de dans, én met "non-dance" onderwerpen. Dans is iets vreselijk vluchtigs, en het werken met traditie is een middel - en het is op dit ogenblik ook de grootste uitdaging -- om de dans minder efemeer te maken. Om die reden is de articulatie van mijn choreografie erg klassiek, hoewel ik er voortdurend een andere wending in stop, een andere opeenvolging van houdingen. Daardoor wordt de vorm extremer, hoekiger, onevenwichtig. In mijn dansen wil ik strenge, geprononceerde sculpturale effecten bekomen, die uitgespeeld worden tegen het wilde ritme van de muziek. Maar dat is uiteindelijk maar een kant van de zaak. Wat ik doe gaat niet enkel over dans. De autonomie van de dans is een verworvenheid. Waar het nu om gaat is een evenwicht, een gelijkstelling te vinden tussen de rationele en de emotionele zijde, tussen "dance" en "non- dance".
De begeerte waar deze voorstelling over handelt, wordt erg afstandelijk voorgesteld, alsof ze er niet werkelijk is.
Maar dat is niet zo. Alleen er is natuurlijk wel een hoge graad van zelfbewustzijn, en bewust zijn van de zijn van de andere persoon op scène, en van de wegen waarlangs die begeerte ontstaat en zich ontwikkelt We zijn natuurlijk allemaal slachtoffer van de clichés die over liefde, zeker over liefde, bestaan. Maar die worden hier op een humoristische manier gebruikt En anderzijds wil ik een soort klassiek ballet van onze tijd ontwikkelen. Met klassiek bedoel ik dan een andere relatie tot de tijd; de emoties zijn even belangrijk als in ander ballet maar er is geen onmiddellijke representatie ervan, er is een afstand tot die emotie; het is een andere manier om op scène te staan, een verschillende geestesgesteldheid. De emoties worden gedoseerd.
Dit ballet lijkt erg
Er zijn meer mensen die dat gezegd hebben, maar toch klopt het niet Natuurlijk maak ik wel gebruik van
(PTJ)