Date 1993-05-03
Publication De Standaard
Performance(s) The second detail • The loss of small detail
Artist(s) Forsythe, William
Company / Organization Ballet Frankfurt
Keywords sublieme • loss • mishima • sneeuw • krukjes • onbedachte • small • belachelijke • haperingen • nonsens
Ballett Frankfurt ongrijpbaar tussen sneeuwvlokjes
ANTWERPEN -- Aan het slot van The loss of small detail, de derde voorstelling die het Ballett
Het lange applaus, hoe verdiend ook na een gewoonweg verbluffende voorstelling, krijgt daarmee iets van een herstel van de gewone gang van zaken. Het is als in je billen knijpen, om zeker te zijn dat je niet gedroomd hebt.
De twee delen van deze koreografie van
De wanden worden niet gebruikt om met kleurenprojektie verschillende sferen op te roepen; het is net hun ondiepe, neutrale kwaliteit die nog meer in de hand gewerkt wordt door een biezonder vlakke, kontrastloze belichting. De kostumes in het eerste deel verhogen dat oplossend effekt nog meer. Alle dansers zijn in grijze bodysuits gekleed, zodat ze zich enkel nog door de huidskleur van handen en hoofd aftekenen. Gaandeweg wordt duidelijk dat dit gebrek of verlies aan betekenende details de kern raakt van wat deze dansproduktie wil veroorzaken.
Haperingen
The second detail start vanaf de achterwand van de scène, waar een rij kubusvormige krukjes in het gelid gezet zijn. Twee apeschedels flankeren op de voorste rand van de scène het bordje "THE".
Het virtuoos ballet dat de dansers neerzetten tussen deze twee punten lijkt wel een spel. Het zet aan als een klassieke dansvoorstelling, maar geleidelijk aan sluipen er allerlei onzuiverheden in: duetjes die meer met stijldansen te maken hebben, vreemde haperingen als de dansers plots stilstaan en letterlijk door een ander weer aangezwengeld moeten worden, toenemende versplintering van het corps de ballet tot individuen, waarvan sommige plots neervallen. Op gezette tijdstippen gaat een groot deel van de dansers op de achterste lijn krukjes zitten en maakt daar unisono gebaren, als semaforen waarvan we de tekentaal niet kennen.
Er hangt een soort aangename gekte over de hele bedoening, die door het informele van de inkleding nog versterkt wordt. Een beetje als van kinderen die in een geheimtaal bezig zijn met woorden en gebaren die ze ontleend hebben aan grote mensen -- de klassieke balletfiguren -- maar waar ze een volstrekt partikuliere betekenis aan verlenen. De verschijning van een vrouw in een wit kleed, een laken dat rond haar gedrapeerd is, zet dit eerste deel in een stroomversnelling. Zij brengt een wilde drift in de dans, die ver af staat van de tot dan toe beheerste motoriek van de anderen.
Het is die verschijning die het tweede deel aankondigt. Terwijl de bewegingen van de anderen nog beheerst lijken door voorbeelden over hoe het kan en mag, maakte deze ene figuur een onbesuisde sprong in het onbedachte. Ze valt en struikelt, springt en botst, maar het maakt haar niets uit.
Het sublieme
Het tweede deel, The loss of small detail, is als het ware het onbedachte zelf.
In dit deel maakt Forsythe veel gebruik van teksten. Een ervan, van
De tekst is omineus. Het sublieme spektakel, de onwaarschijnlijke virtuositeit die de dansers tevoorschijn toveren, is gedoemd te verdwijnen en ondergesneeuwd te worden met de jaren. Maar niet alleen de dansers zelf vallen ten prooi aan een onherstelbaar verlies. Ook de pracht van het klassiek ballet, met zijn schijnbaar onaantastbare kodes, is onderworpen aan die ijzeren wet.
De laatste zin van het citaat van
Ook de dansers storten zich (soms letterlijk) naakt, zonder enige hint naar psychologisch interpreteerbare scenario's, zonder enige sensualiteit, in de vreemdste vormen van lichamelijke uitdrukking waar je nauwelijks nog de ideale proporties, het ideale van ballet en dans in kan terugvinden.
Uiteindelijk moet je het opgeven om te duiden, te interpreteren of zelfs maar de draad van de koreografische ontwikkeling te volgen. In de duizeling die ontstaat, bereikt Forsythe via een lange, maar ook noodzakelijke omweg dat sublieme waar