Date 1997-02-08
Publication De Standaard
Performance(s) Fortitudo
Artist(s) Vanrunxt, Marc
Company / Organization
Keywords fortitudo • laagje • devos • danny • hermans • kitsch • rosa • gebaar • ernst • plechtige
Vanrunxt belichaamt onpeilbare melancholie
Treffend is dat toch, ook in zijn nieuwe productie
Het is een volstrekt on-moderne houding: het precaire, onbeholpene van het theatrale effect zo ernstig te nemen, er ondanks alles toch in te geloven. Vanrunxt zet alle middelen in om het lichaam de tover te laten belichamen van wat in de moderniteit letterlijk niet-voorstelbaar is geworden: het verheven gevoel of het diep-romantische smachten.
Vanrunxt zelf omschrijft zijn
In drie delen wordt dat thema omcirkeld, eerst op plechtige zang van
Binnen die wereld verschijnen vier dansers, in twee onderscheiden groepen. De twee danseressen, de gracieuze, haast lyrisch, dansende Rosa Hermans en
Ook het verschil in danskunst is treffend. Een hand die zich naar de hemel uitstrekt bij Rosa Hermans verlengt zich in haar hele postuur, en verleent het gebaar een overtuigingskracht die bij de elegische ernst ervan hoort. Hetzelfde gebaar bij Vanrunxt lijkt altijd wat disproportioneel, alsof de inwendige voorstelling van het gebaar bij deze danser-choreograaf niet helemaal klopt met de wat ongelukkige verschijning ervan voor het koele -- hard-gelovige -- oog van de kijker.
Door de strikte beperking, de uiterste spaarzaamheid, traagheid en repetitiviteit van de gebaren, krijgt dit contrast een grote betekenis in het stuk. Voor het overige is er immers geen strikt onderscheid tussen de bewegingen van de mannen en de vrouwen. Zij volgen grotendeels dezelfde choreografische lijnen, zij het met wat andere trajecten en wat tijdsverschillen. Ook in de enscenering van een instorting blijft er het verschil tussen de beheerste stilering van de vrouwen en de wat onbeholpen, maar daardoor in zekere zin ook wat vertederende uitvoering van de mannen.
Kitsch
Dit dubbeleffect ontmijnt een gevaar dat bij deze bloedige ernst voortdurend op de loer ligt: het gevaar dat wie ook maar een beetje kritisch kijkt, of simpelweg vanuit de verkeerde hoek, vooral veel kitsch en zeer weinig "essentie" ziet. Het grote, ernstige, verhevene, plechtige enzovoort kan moeilijk nog in een andere bestaanswijze dan die van de kitsch voortleven. Dat grootse, theatrale toch willen tonen heeft iets van een lichte perversie: "Ik weet het wel, maar toch, tegen beter weten in, doe ik het. Zie mij falen."
"