Date 1997-03-18
Publication De Standaard
Performance(s) Verdelgd Uitgeroeid Platgelegd
Artist(s) Bombay, Yves
Company / Organization KVS
Keywords bombay • branckaerts • sjarel • uitbreekt • hotelkamer • ian • zelfkant • decleir • sofie • moraal
Hoe je geweld niet kan tonen op scène
Het leger grijpt er als een bende woestelingen de macht. We bevinden ons in Leeds, maar
Een oudere man, Ian, heeft een jonge vrouw, Cate, op bedrieglijke gronden erheen geloodst met de bedoeling haar goedschiks of kwaadschiks te neuken. Een oude geschiedenis van (kinder-)verkrachting tussen hen duikt al snel op. Emotionele schade bij de vrouw blijkt uit haar hysterische toevallen en hevige stotterbuien.
De locatie is goed gekozen omdat luxueuze hotelkamers altijd iets van bedrog, decor en verlakkerij hebben en het "ontheemde" en "losgeslagene" van de man suggereren. De hotelkamer is de uitgelezen locus van een dubbele moraal, de plaats van oorlogsreporters, de metafoor van de laatste reddingsboei van een instortende samenleving die zich enkel nog per nacht de luxe van een samenhangend decor kan veroorloven. Die connotaties zijn zeer toepasselijk op de situatie van de geperverteerde, ultra-conservatieve reporter (of is het een geheim agent) die Ian is. Zeker wanneer in de straten een regelrechte oorlog uitbreekt.
Wat we zullen meemaken, is de instorting van een symbolische werkelijkheid, een kader dat de wereld als redelijk en aanvaardbaar doet overkomen. De verhaalconstructie versterkt die suggestie: van de personages komen we alleen bij flarden iets te weten, niet meer dan wat statistische gegevens.
Ze zijn vooral een allegorie van een teleurgestelde onschuld en een verrotte moraal. Naarmate het "verhaal" vordert, duikt er steeds vaker een onverklaarbare en krankzinnige coup
Zelfkant
Maar zo heeft regisseur
Je gaat namelijk geloven dat het hier gaat over de zelfkant van de stedelijke samenleving. Dit lijkt mij een bedenkelijke en tendentieuze recuperatie van de tekst, die een veel breder onbehagen in de cultuur demonstreert dan in deze productie kan (of mag?) blijken.
Nog in "