Date 2004-10-14
Publication De Tijd
Performance(s) The show must go on 2
Artist(s) Bel, Jérôme
Company / Organization
Keywords jérôme • commence • lineaire • wereldpremière • roussel • attendre • chose • opvoering • engels • auteur
Jérôme Bel maakt paradoxaal theater: Wereldpremière van 'The show must go on 2' in Kaaitheater Brussel
Jérôme Bel maakt paradoxaal theater
Wereldpremière van 'The show must go on 2' in
(tijd) - Tot 'The show must go on' was de
'The show 2' werd opgezet met dezelfde grote groep dansers als zijn voorganger. Maar halverwege het voorbereidingsproces bedankte Bel zijn medewerkers voor de moeite. Hij ging alleen voort. Taal speelde in al zijn werk al een belangrijke rol, en in dit nieuwe stuk wou hij de taal zelf centraal zetten, en niet een of ander aspect van de dans (het lichaam, het kostuum, de dansgeschiedenis of de dansmuziek). Hoe doe je dat beter dan door een theaterstuk te ensceneren? Vooraleer hij aan de slag kon gaan met acteurs diende er dus een 'geschikt stuk' te zijn. De zoektocht naar dat stuk liep echter uit op frustratie. Bel knapte af op het lineaire, psychologische karakter van het gros van de courante theaterliteratuur.
Jérôme Bel: 'Het is alsof het stuk zo een scherm plaatst tussen de toeschouwer en de performer. Het verdeelt de wereld in een 'echte' wereld aan de publiekszijde en een fictieve wereld op het podium. Ik ken en begrijp die code. Ik hou er zelfs van. Maar er kleeft iets onherroepelijk ouderwets aan. Ik kan er niets meer mee doen. Het gangbare theater is blijven steken in het paradigma van het geschreven stuk dat de opvoering fundeert. Dat is onderhand twee eeuwen oud. Haast ongemerkt is dat model in de danswereld ineengeklapt om ruimte vrij te maken voor iets nieuws. Daar is wel de stap naar de 21ste eeuw gedaan. Als ik Tsjechows 'Drie zusters' zou ensceneren, dan zou ik het niet kunnen opbrengen zijn wereld 'tot leven te wekken'. Ik zou mij integendeel afvragen wat van die zusters geworden zou zijn in een gefingeerd nu. Ik zou mij afvragen wat die acteurs nu voorstellen op een podium. De tekst wordt dan 'slechts' een opmaat om het te hebben over de representatie van het menselijk bedrijf, en niet meer de motor van de opvoering.'
Die stap is heel gangbaar in de hedendaagse dans, vindt hij. 'Dansers staan daar meestal naakt, zonder de bescherming van een rol, met enkel hun subjectiviteit, tegenover een publiek. Let wel: ik ben niet uit op een onmiddellijke aanwezigheid van de danser. Dat fantasma tref je vaak in improvisatiedans aan: het idee dat je emotie spontaan in beweging kan vertalen en meteen kan overdragen op de kijker.'
Bij gebrek aan een geschikt stuk is Bel dus maar zelf aan het schrijven geslagen. Maar hoe doe je dat, als je wil ontsnappen aan het model van het klassieke theater, waar het stuk alles is en bovendien de gebeurtenissen zich ontwikkelen volgens een lineaire, meestal psychologische logica? Waar ook en vooral de subjectiviteit van de auteur of regisseur heerst en niet ter discussie staat? 'Mijn oplossing staat, vrees ik, in een bij uitstek
Jérôme Bel is in 'The show must go on 2' dus niet meer als auteur, maar als een afwezigheid, '
Pieter T'JONCK
'The show must go on 2' beleeft zijn wereldpremière in het