Date 1987-02-23
Publication De Standaard
Performance(s) Dans la solitude des champs de coton
Artist(s) Chéreau, Patrice
Company / Organization
Keywords klant • handel • donner • aansteker • chéreau • dealer • deal • koste • immense • tijdelijk
De leegte tussen koper en verkoper
De zwarte akteur
De dealer beseft datzijn woorden, zijn vriendelijkheid, al zijn daden gefaktureerd zullen worden ten koste van de argeloze klant. "Méfiez-vous du marchand!" Zijn melancholie draait rond de povere waardigheid van een rechtvaardigheid die enkel mogelijk is binnen het paradigma van de handel; "II est obscène de donner et d'accepter que
De klant is de per definitie afwijzende, onbevredigbare, de man die geen verlangens meer wil hebben, die zelfs de handel afwijst. "Soyons de simples, solitaires et orgueilleux zéros" (kursivering van ons). De klant stelt vast, eens te meer, dat er zelfs geen handel te drijven is, dat er hooguit nog het kleine genot is de verkoper te vernederen, door hem zijn koopwaar te laten tonen, om die dan, al zou ze een gulzig en onbenoembaar verlangen misschien tijdelijk kunnen verlichten, af te wijzen. Zelfs de troost van de herinnering, de vrouw, wordt door hem afgewezen.
Dit is maar een benaderende situering van een tekst die ontzettend rijk is, tegelijk de precieze formulering van een 18e-eeuwse dialoog heeft (de reklame voor het stuk liegt deze keer zeker niet) en het mysterie van niet-uitwisseling pregnant en ontroerend voelbaar maakt. Dat verklaart wellicht ook de zeer omzichtige benadering van het stuk door regisseur
Hij probeert de beide figuren een aangepaste gestiek mee te geven, die de "gaten", het onuitgesprokene in de tekst soms op een verrassende wijze aan het het licht brengen. Op een bepaald ogenblik, vlak voor het stuk regelrecht naar een geweldsescalatie (in woorden) leidt, zitten beide figuren aan weerszijden van de immense lege ruimte zwijgend te roken. De verkoper zwiert zijn aansteker over de vloer naar de klant. Die weigert, zoekt zijn eigen aansteker en schopt even later de andere weg.
Het belang en de verdienste van het werk van de
Tot zaterdag 28 februari in de