Date 1991-10-23
Publication De Standaard
Performance(s) Après-midi
Artist(s) Fattoumi, Hela • Lamoureux, Eric
Company / Organization
Keywords après-midi • fattoumi • lamoureux • potentiële • schaduwen • elegantie • zelfbewuste • hela • niet-gebeuren • kleurenspel
"Après-midi", beweging uit stilstand
De struktuur van de voorstelling is ascetisch; twee mannen,
Op sommige momenten krijgt die beheersing de smaak van tragische verachting voor de handeling. Een danser loopt op een andere toe, en gooit op het laatste ogenblik de benen vooruit tussen de armen van de andere. Een vergissing en de sprong is dodelijk. Maar in tegenstelling tot
De kompositie van decor, koreografie en klankband maken er gedenkwaardig teater van. Tussen de dansfragmenten in valt er voortdurend een stilte, waarin de dansers als schaduwen glijden tussen drie schuin geplaatste achterwanden. De duur van de voorstelling wordt geritmeerd door de sublieme verschuiving van de belichting over de gebroken reliëflijnen van de panelen: de zon gaat op en onder en er gebeurt niets dan het spel van de verglijdende schaduwen. Dat niet-gebeuren wordt al van in de eerste sekonden aangekondigd:
Je ziet: het is de eeuwenoude teatertruuk: de verwachting van het lege grote scène-gat tot zijn maximale potentiële energie opvoeren. Het biezondere aan Après-midi is dat het potentiële energie blijft: wachten op niets met grote stijl. Op geen enkel moment wordt de juiste dosering, het precies gekalkuleerde effekt door een overbodigheid, zelfs maar een emotionele beweging, verknoeid.
Als er een element is dat dat
Origineel is het niet, maar wel verbluffend trefzeker voor een zo jong gezelschap als