Date 1997-08-01
Publication De Standaard
Performance(s) Amphitryon
Artist(s) Vassiliev, Anatoli
Company / Organization
Keywords amphitryon • molière • alcmene • jupiter • identiteitsverwisselingen • galante • russisch • acteurs • theater • zegging
Vassiliev brengt Molière als ritueel : Russische regisseur wil terug naar oude theatervormen
Amphitryon uit 1668 is een galante komedie. Het stuk speelt zich niet in het burgerlijk of adellijk milieu van die tijd, maar in de klassieke
Amphitryon, gehuwd met de deugdzame
Om komische effecten is het Vassiliev niet te doen. Ook gebruikt hij de dialogen van Molière niet om de karakters in het stuk te exploreren,
Stukken uit drie bedrijven worden kriskras door elkaar gespeeld. Op een bepaald ogenblik krijg je de tweede scène uit het tweede bedrijf te zien, en daarna pas de eerste. Er is zelfs geen vaste rolverdeling. De scène waarin
Wat betekent dit allemaal, en waar leidt het toe? Vassiliev geeft een duidelijke sleutel voor de interpretatie van wat hij beoogt. Na een eerste monoloog voeren enkele acteurs kunstige
Je begint nog andere, analoge details op te merken. Acteurs trekken in verschillende rollen andere, vaak prachtig geborduurde gewaden aan, alsof we ons in een klassiek Oosters theaterritueel bevinden. Alsof het theater dat de regisseur voor ogen staat een soort parallelle werkelijkheid is, en niet de gebruikelijke, psychologisch gekleurde werkelijkheid waarin vooral het zoeken naar het juiste gebaar en de juiste zegging van tel is.
Het thema van de identiteitsverwisselingen leent zich uiteraard perfect voor zo'n streven naar een theater waarin het "ik" van de acteur bijna volledig transparant wordt. De benadering van Vassiliev levert indrukwekkend, in zekere zin ongecompliceerd en genietbaar theater op. De zelfzekere kwaliteit waarmee de acteurs hun teksten zeggen, draagt daar in hoge mate toe bij.
Intensiteit
Gaandeweg, en des te meer naarmate de "
Op die momenten merk je dat de zegging van de acteurs in het geheel niet natuurlijk is, maar vooral inspeelt op het ritme en de gekunsteldheid van Molières taal. Dat gebrek aan "naturel", aan psychologie en inleving in de personages, blijkt op paradoxale wijze de oorzaak te zijn van de ongewone intensiteit van het spel en de bijzondere glans die de woorden verwerven. Alsof Vassiliev in zijn eentje wil aantonen dat het theater zoals wij dat kennen al meer dan honderd jaar op een dood spoor is. En dat we beter teruggaan naar de sterk gecodeerde oude theatervormen, als het theater echt wil overleven.